Kijk naar de laatste vijf films van de Amerikaanse regisseur Wes Anderson (Houston, 1969) en je ziet het werk van iemand die zijn stijl echt gevonden heeft. Een stijl waarin animatie en liveaction steeds meer in elkaar zijn gaan overlopen.
Het begon in 2009 met Andersons eerste animatiefilm Fantastic Mr. Fox, die duidelijk zijn weerslag had op de slapstick in Moonrise Kingdom (2012) en de in pasteltinten geschoten wreedheid in het fantastische The Grand Budapest Hotel (2014). Daarop volgde weer een animatiefilm, Isle of Dogs (2018), en nu is daar The French Dispatch, waarin liveaction en animatie gewoon naast elkaar gebruikt worden.
Afgezien van Wes Anderson hebben deze vijf films trouwens nog iemand anders gemeen, de Franse componist Alexandre Desplat (Parijs, 1961). Hij begon zijn samenwerking met Anderson bij Fantastic Mr. Fox en schreef ook de muziek voor alle films die daarna kwamen. Desplat is zo een belangrijk onderdeel geworden van het unieke universum van Wes Anderson.
De Franse componist is ook in Cannes wanneer The French Dispatch daar in juli zijn wereldpremière beleeft. The French Dispatch is weer een typische Anderson-film geworden, vol eenzame helden, eigenzinnige kunstenaars en existentiële angst. Nieuw voor Anderson is dat het geen doorlopend verhaal is, maar een zogeheten mozaïekfilm, opgebouwd uit verschillende episodes die alleen met elkaar gemeen hebben dat ze zich afspelen in de fictieve Franse stad Ennui-sur-Blasé (Anderson voelt zich nooit te goed voor flauwe of hilarische woordgrapjes) en als artikel zijn verschenen in The French Dispatch, een duidelijk op The New Yorker gebaseerd magazine.
Wat de verschillende verhalen bij elkaar brengt, zijn de gestileerde dialogen en altijd herkenbare beeldtaal van Anderson, en de licht ironische muziek van Desplat. Al zou Desplat het zelf niet ironisch willen noemen: ‘Voor mij is de muziek eerder speels, grappig, ondeugend bijna.’