Regisseur Elisabetta Agyeiwaa groeide op zonder identiteitspapieren. In de korte documentaire Elisabetta vertelt ze over de strijd die ze voert om haar gestolen identiteit weer terug te krijgen. ‘Nooit hoorde ik er helemaal bij.’

Op papier bestaat Elisabetta Agyeiwaa niet. Tenminste, niet de Elisabetta Agyeiwaa die is geboren in het Italiaanse Brescia, in Friesland op de basisschool heeft gezeten, in 2019 afstudeerde aan de HKU en nu een documentaire over haar leven heeft gemaakt.

Haar verhaal is haast te bizar om te begrijpen, vertelt Elisabetta terwijl ze haar zes weken oude zoontje heen en weer wiegt. Haar moeder gaf haar identiteit weg aan een andere vrouw, waardoor Elisabetta geen enkel officieel document heeft om aan te tonen wie zij is en er nu een vrouw rondloopt die onder de naam Elisabetta Agyeiwaa haar leven leidt.

‘Mensen geloven vaak niet dat zo’n persoonsverwisseling ook in Nederland kan voorkomen. Daarom heb ik fictieve elementen gebruikt om het verhaal invoelbaar te maken,’ zegt Elisabetta. Een jong meisje fietst door de Friese velden, achtervolgd door ambtenaren die wapperen met papieren. Even later verdwaalt het meisje in lange gangen met deuren waar bordjes boven hangen: ‘politie’, ‘immigratie’, ‘nog iets’. Steeds wanneer ze ergens naar binnen probeert te gaan, valt de deur voor haar in het slot. Niemand kan of wil haar helpen.

Aangifte

‘In 2017 heb ik aangifte tegen mijn moeder gedaan van identiteitsfraude,’ vertelt Elisabetta Agyeiwaa. ‘Maar het misdrijf had in Italië plaatsgevonden, waardoor de zaak voor de Nederlandse politie te complex werd. Pas toen ik vertelde dat ik voor de VPRO en de NPO een documentaire aan het maken was namen ze mijn aangifte serieus.’ De Nederlandse politie houdt nu contact met Italië, maar vooralsnog zit er weinig schot in de zaak. Elisabetta leeft nog altijd zonder identiteit, zodat ze niet volwaardig kan deelnemen aan de maatschappij: ze heeft bijvoorbeeld geen paspoort, kan geen huis kopen en bouwt geen pensioen op.

Het was geen makkelijke beslissing om aangifte te doen tegen haar eigen moeder. ‘Ik heb daar lang over nagedacht en ik ben er een hele tijd verdrietig over geweest. Maar ik moest wel: mijn leven stond stil en zij wilde niet meewerken. Ik ben blij dat ik nu dat verdriet niet meer voel, dat ik het heb omgezet in kracht en kunst. Maar dat was niet makkelijk.’

Altijd anders

Als kind merkte Elisabetta al dat ze anders was. Nadat haar tante haar vanuit Italië had meegenomen naar Nederland belandde ze in een Fries pleeggezin. Schoolreisjes en vakanties waren altijd ingewikkeld. ‘En op het gemeentehuis moest ik naar het immigratieloket, waar ik als een vreemdeling werd behandeld. Frustrerend vond ik dat. Hoe hard ik ook mijn best deed op school en hoe goed ik ook Nederlands sprak, nooit hoorde ik er helemaal bij.’

‘Zij heeft mij direct na mijn geboorte losgelaten, terwijl ik al die jaren op zoek bleef naar erkenning’

Elisabetta Agyeiwaa

Wat er precies aan de hand was, wist Elisabetta toen nog niet. ‘Mijn moeder zei altijd: “Ik heb mijn eigen identiteitspapieren nog niet gekregen. Zodra ik die heb, kom ik jouw papieren brengen.” Dat heb ik ruim twintig jaar lang geloofd.’ Kerst 2016 vertelde een neef uit Ghana haar in een telefoongesprek de waarheid: dat haar moeder haar identiteit heeft weggegeven aan iemand anders. Elisabetta geloofde haar oren niet en belde onmiddellijk haar moeder om haar hiermee te confronteren, maar die ontkende alles. ‘Vanaf het eerste moment is ze ervoor weggelopen. Eerst zei ze dat mijn neef gek was en dat ik hem niet moest geloven. Daarna werd ze boos en schold me uit, vervolgens blokkeerde ze mijn nummer. Dan zocht ze weer contact, dan blokkeerde ze me weer. Ze vloog alle kanten uit met haar verhaal.’

Trap na

De grote vraag die boven de film hangt: waarom doet de moeder van Elisabetta dit? Waarom geeft ze haar dochter mee aan haar zus die in Nederland woont en kijkt ze vervolgens nooit meer naar haar om? Waarom geeft ze Elisabetta’s identiteit weg aan een andere vrouw? Om haar 21 jaar in de waan laten dat ze haar papieren ooit zal krijgen? Waarom liegt ze als de waarheid aan het licht komt en blokkeert ze het nummer van haar dochter? En waarom heeft ze nooit willen vertellen wie Elisabetta’s vader is? ‘Wist ik het maar,’ verzucht Elisabetta. ‘Ze heeft nooit voor me willen zorgen en ze geeft me ook nog een trap na. Dat ze in 1993 mijn papieren heeft weggegeven, vergeef ik haar. Maar wat ik echt niet kan begrijpen is dat ze in 2022 nog steeds niet wil helpen om het recht te zetten. Ze is een oneerlijk persoon. Alleen maar bezig met zichzelf, en niet met mij. Die afwijzing, dat is pijnlijk.’

Nu ze zelf een kindje heeft, is de situatie voor Elisabetta alleen maar pijnlijker geworden. ‘Ik merk nu hoe hard een baby’tje de ouders nodig heeft, daardoor voel ik nog meer dat ze me in de steek heeft gelaten. Voor de film dacht ik dat we het ooit zouden kunnen bijleggen, maar die hoop ben ik kwijt. Zij heeft mij direct na mijn geboorte al losgelaten, terwijl ik al die jaren bleef zoeken naar erkenning. Ik wilde de beste zijn op school, werkte keihard, omdat ik ergens hoopte dat ze trots op me zou zijn. Zelfs toen ik ging bevallen, verlangde ik ernaar dat mijn moeder naast me zou staan. Maar sinds de kleine er is, ben ik klaar met zoeken naar erkenning van mijn eigen moeder. Gelukkig maar.’

Elisabetta Agyeiwaa verwacht niet dat ze ooit nog antwoorden zal krijgen. In de film schrijft ze een brief aan haar moeder waarin ze vertelt wat deze situatie met haar doet. Die brief heeft ze na het filmen naar haar moeder gestuurd via WhatsApp. ‘Ik kan zien dat ze het gelezen heeft. Vlak daarna blokkeerde ze me weer. Tja, dat is ook een antwoord.’

Elisabetta gaat donderdag 22 september in première op het Nederlands Film Festival

Meer over het Nederlands Film Festival (21 tot en met 30 september)