‘Het idee was om met mijn film in de vonk te gaan zitten die een natie kan doen ontbranden. Om de kijker deelgenoot te laten zijn van de intimiteit van een broederschap die uit elkaar getrokken wordt en hem getuige te maken van de woede en rouw die de wijk Athena volledig op zijn kop zetten. En dat dan te beschrijven in de vorm van een Griekse tragedie, om zo boven de werkelijkheid uit te kunnen stijgen.’
Aan het woord is de Franse regisseur Romain Gavras, die vorige maand in Venetië was om te praten over zijn visueel indrukwekkende nieuwe film Athena.
Gavras schreef het scenario voor deze film samen met zijn jarenlange vriend Ladj Ly, die we kennen van het verpletterende banlieuedrama Les misérables uit 2019. Athena speelt zich ook af in een buitenwijk – het fictieve Athena – maar het is een heel andere film geworden dan Les misérables. Dat was sociaal realisme, terwijl Athena een tijdloze tragedie is over drie broers die tegenover elkaar komen te staan wanneer hun jongste broertje komt te overlijden door bruut politieoptreden. Karim leidt de opstand in Athena, Abdel zit in het leger en probeert Karim op andere gedachten te brengen, en Moktar is alleen maar bang dat de rellen nadelig zullen uitpakken voor zijn lucratieve drugsdeals.