Op het eerste gezicht lijkt de Britse film Aftersun een zonnig verslag van een vakantie die de elfjarige Sophie ergens midden jaren negentig met haar vader Calum in Turkije heeft. Of liever, van haar herinneringen aan die vakantie, want af en toe duikt de volwassen Sophie op terwijl ze kijkt naar vakantiefilmpjes van toen.
Maar het is alsof de volwassen Sophie die beelden bestudeert, en daarmee haar eigen herinneringen. En als kijker begin je al snel te vermoeden waarom, want in de marges van hun vakantieactiviteiten is goed te zien dat haar vader worstelt. Financieel, maar ook in emotioneel opzicht – iets wat hij angstvallig voor zijn vrolijke, energieke dochter verborgen probeert te houden.
Aftersun van de debuterende Schotse regisseur Charlotte ‘Charlie’ Wells (1987) vertelt niet wat er na die vakantie is gebeurd, maar verwacht van de kijker dat die dit zelf invult. Ben je bereid daarin mee te gaan, dan zal deze film je diep door de ziel snijden.