Dalva is de titel van het indrukwekkende regiedebuut van de Waalse Emmanuelle Nicot (1985). Dalva is ook de naam van het twaalfjarige meisje dat we volgen in die film. Wanneer ze voor het eerst verschijnt ziet ze eruit als een dametje uit de jaren vijftig. Opgestoken haar, hakken, strak gesneden mantelpakje. Cocktail chic. Dalva woont al sinds haar zevende alleen met haar vader, die haar afschermt voor de buitenwereld, behandelt alsof ze zijn vrouw is en haar ook al jarenlang seksueel misbruikt. Maar de buren worden achterdochtig en slaan alarm. Hierna wordt Dalva in een jeugdzorginstelling geplaatst en begint de moeilijke weg terug naar haar eigen jeugd.
Op het afgelopen filmfestival van Rotterdam, waar Dalva uiteindelijk de publieksprijs zou winnen, spraken we met regisseur Nicot.
U schreef ook het scenario voor de film. Ik durf het bijna niet te vragen, maar baseerde u zich op persoonlijke ervaringen?
Nicot: ‘De incest is niet persoonlijk, maar dat je volledig beheerst wordt door iemand anders – zoals Dalva door haar vader – ken ik wel. Niet van mijn ouders, maar dat zag ik bij mijn vrienden, mijn vriendjes en op mijn werk.’
Enig idee hoe dat kwam?
Na een korte stilte: ‘Dat is te persoonlijk, sorry. Ik kan wel zeggen dat het een belangrijk thema voor me is. Ik onderzoek manipulatie en overheersing ook in al mijn korte films. Voor À l’arraché (2016) verbleef ik een aantal weken in een jeugdzorginstelling. Daar ontmoette ik kinderen die uit huis waren geplaatst omdat ze door hun ouders misbruikt of verwaarloosd waren. Wat me toen opviel is hoe solidair de kinderen ondanks alles met hun ouders bleven. Een dertienjarig meisje dat door haar vader was misbruikt bleef hem verdedigen en had haar kamer volgehangen met foto’s van hem. Ook Dalva verdedigt haar vader aanvankelijk.’