We maken ook kennis met ene Peter, die niemand uit de commune zich kan herinneren.
‘Wat heel goed kan! Ik kwam laatst nog iemand tegen die zei dat we bevriend waren tijdens de opnamen van de eerste Together en dat ik haar toen zelfs een liefdesbrief heb geschreven, maar ik had echt geen idee meer wie zij was. Nog een voorbeeld. Ik heb een boek over de Zweedse progrockers Träd, Gräs & Stenar, een heel invloedrijke band uit de vroege jaren zeventig. Het is een prachtig, uitstekend geresearcht boek vol foto’s van de band. Op drie ervan staat ook een meisje met kort blond haar. Een heel opvallend meisje als je het mij vraagt. Alleen is ze blijkbaar niemand opgevallen, want onder de foto’s staat ze steeds vermeld als “onbekend”. Voor het boek zijn tientallen mensen geïnterviewd en niemand wist nog wie ze was. Daar snap ik echt niets van. Twee, drie mensen die haar vergeten zijn, oké, maar twintig! Je zou bijna denken dat ze nooit bestaan heeft, dat ze een bovennatuurlijke verschijning is. Zoiets voel ik ook bij Peter. Die weet alles van iedereen. Hij weet bijvoorbeeld dat Elisabeths man Rolf is overleden, maar helemaal niemand weet iets van hem. Iemand vertelde me laatst – en dit klinkt niet echt als iets uit een komedie, wat mijn film wel degelijk is – dat Peter de dood is, die de hele tijd naast ons wandelt en alles van ons weet. Dat vind ik een heel mooie gedachte. Het is niet wat ik dacht toen ik Peter verzon, maar mooi is het wel.’
De end credits van de film zijn geschreven in grote, beetje kinderlijk optimistische letters. Door u?
‘Ja, maar ik zou mijn handschrift niet kinderlijk noemen. Misschien komt het doordat die letters nogal zijn opgeblazen, dat ze er daarom wat kinderlijk uitzien. Bij A Hole in My Heart heb ik trouwens ook de end credits geschreven, maar dat heb ik met links gedaan, omdat ik wilde laten zien hoe zwaar mijn hoofdpersonage het had. Deze zijn gewoon met rechts geschreven, in mijn normale handschrift.’
En dan schrijft u: ‘Never give up...’
‘Daar heb ik nu wel een beetje mijn bedenkingen over. Het klinkt me toch net iets te Amerikaans. Zo van: volg je dromen, ooit zullen ze werkelijkheid worden. Terwijl ik daar helemaal niet in geloof. Ik bedoelde meer dat je, ook als je dromen niet uitkomen, gewoon moet doorgaan. Het is prima dat je je dromen opgeeft, maar ga wel door met leven. Dat komt in de end credits van mijn volgende film te staan. Haha.’