Op de IMDb-pagina van Evil Does Not Exist, de nieuwe film van de Japanse regisseur Ryûsuke Hamaguchi, staat naast Hamaguchi ook Eiko Ishibashi vermeld als schrijver. Ze schreef inderdaad mee aan de film, maar dat waren geen letters, dat waren noten. Ishibashi schreef de muziek voor de film. Sterker nog, zij benaderde Oscarwinnaar Hamaguchi (Drive My Car) begin 2023 met de vraag of hij beelden kon maken bij muziek die zij zou componeren. Hamaguchi stemde toe en bedacht vervolgens een heel verhaal waar hij zo tevreden over was dat hij de beelden niet alleen aan Ishibashi gaf, maar uiteindelijk ook verwerkte tot het intrigerende Evil Does Not Exist.
Het is een prachtige, contemplatieve film geworden over de moeilijke zoektocht naar balans. Een grotestadsfirma komt met wilde plannen naar een dorpje op het Japanse platteland en probeert daar de bevolking met mooie praatjes voor zich te winnen. Dat blijkt nog een hele opgave, want met name de kalme maar onverzettelijke Takumi heeft grote twijfels. Wat volgt is een onvoorspelbaar en uiteindelijk hartverscheurend drama.
We spraken de regisseur afgelopen september op het festival van Venetië, waar zijn film in première ging (en uiteindelijk achter Poor Things de tweede prijs zou winnen).
De film opent met een lang shot van alleen maar bomen. Wat maakt bomen toch zo interessant? Je kunt er eindeloos naar blijven kijken?
Ryûsuke Hamaguchi: ‘Omdat ze voortdurend veranderen. Al sinds mijn twintigste [Hamaguchi is nu 55, red.] wilde ik zo’n scène een keer in een film gebruiken. Als ik in bossen wandel kijk ik altijd naar boven, de takken en de bladeren nemen telkens weer een andere vorm aan. Iets waar ik inderdaad eindeloos naar kan blijven kijken. Ik vond in mijn films echter nooit een goede plek voor zo’n scène .Tot deze dan, en daar ben ik heel blij om.’