De vorige keer dat we elkaar spraken, werd u lastiggevallen door Scientology vanwege uw documentaire over deze organisatie, Going Clear. Hoe is dat afgelopen?
Alex Gibney (1953) aan de telefoon vanuit zijn woonplaats New York: ‘Ze vallen me nog steeds van tijd tot tijd lastig met hun attack ads, advertenties die door hen worden betaald en waarin ze me aanvallen. Als je mij googlet, kom je ze direct tegen. Zo werken ze. Ze proberen reputatieschade te veroorzaken. Maar ik kan het hebben.’
Gibney brak op latere leeftijd door met zijn eerste documentaire, Enron: The Smartest Guys in the Room (2005), won drie jaar later een Oscar voor Taxi to the Dark Side en ontwikkelde zich sindsdien tot een succesvolle en productieve maker en producent van films over toonaangevende zaken zoals WikiLeaks (We Steal Secrets), doping in de wielersport (The Armstrong Lie), de rijkste Amerikanen (Park Avenue) en Scientology. De VPRO zond veel van zijn films uit.
Dirty Money gaat over grote grootschalige corruptie. Bekend thema in uw werk. Maar wat trok u aan in juist deze verhalen?
‘De personages en het drama. Dit zijn in wezen allemaal misdaadverhalen over de praktijken van meestercriminelen. En dat maakt het zo boeiend.’
Rode draad in Dirty Money is de onmisbare rol van de journalistiek in deze tijd. Is dat ingegeven door Trump?
‘Gedeeltelijk. Er wordt natuurlijk veel geschreven over fake news, en als dat uit de mond van Trump komt is dat deels omdat hij zo probeert hard nieuws af te doen als makkelijke meningenjournalistiek. En dat is gewoon niet zo. Journalistiek krijgt de vuile geheimen boven tafel. Het belang daarvan wordt onder Trump extra onderstreept.’
De enige aflevering die u zelf regisseerde, is ‘Hard Nox’, over de rol van Volkswagen in het dieselschandaal. U was zelf een VW- dieselrijder.
‘We reden die auto als daad van altruïsme. Ik was gevallen voor de reclames die het aanprezen als schone auto. In werkelijkheid bleek hij vijftig keer meer uit te stoten. Ik was woest, maar mijn vrouw nog meer. Die wilde met een kettingzaag naar de dealer. We voelden ons zo belazerd. De hamvraag is natuurlijk hoe dit kon gebeuren. Hoe kon dit bedrijf op zo’n grote schaal liegen tegen zijn klanten?’
En?
‘‘Hard NOx’ laat zien wat er gebeurt als er een bedrijfscultuur is waarbinnen alles is geoorloofd. Het is besmettelijk, op den duur gaat iedereen er in mee. Mensen die op zich niet slecht zijn, doen slechte dingen. Eén daad per keer, tot er geen weg terug meer is. Het is een oud verhaal.’
Gibney pakt het grondig aan. Hij begint met Hitler, die in de jaren dertig een betaalbare auto wilde voor iedereen, een volkswagen. Met gevoel voor ironie laat hij zien hoe Volkswagen, opgetuigd met nazigeld, de kever produceerde, die later uitgroeide tot symbool van de hippietijd. Die stomme Duitsers – je hoort het hem bijna denken. Inmiddels is topman Oliver Schmidt door een Amerikaanse rechtbank veroordeeld tot zeven jaar cel.