Een komische dramaserie over een niet al te volwassen twintiger die in de grote stad haar weg probeert te vinden in liefde, werk en vriendschappen. Daar zijn er genoeg van, zou je zeggen. Maar zo’n serie waarbij dat meisje toevallig op meisjes valt, bleek niet te bestaan. Een team jonge makers besloot dit recht te zetten nam het initiatief voor ANNE+, dat in 2018 online en op televisie te zien was: zes korte afleveringen over steeds een andere periode in haar liefdesleven.
De serie werd een succes, niet alleen in Nederland, maar ook op allerlei internationale festivals. Nu is er een tweede seizoen, met langere afleveringen, gelaagdere personages en meer doorlopende verhaallijnen.
ANNE+ is eerst en vooral een fijne relatieserie, met ontroerende, grappige en schurende scènes, waar het maakplezier vanaf spat. Maar ze dient ook een maatschappelijk doel. Hoofdrolspeelster Hanna van Vliet (27), die samen met scenarioschrijver Maud Wiemeijer en regisseur Valerie Bisscheroux aan de wieg stond van ANNE+, vertelt over het belang van representatie, haar rol als boegbeeld en de grote ambities.
Waarom vonden jullie het belangrijk dat ANNE+ er kwam?
Van Vliet: ‘Je ziet in de media voornamelijk een heteronormatief beeld van de samenleving en dat is niet realistisch. Er zijn veel mensen die zich daar niet mee identificeren. Juist voor die mensen – en voor jongeren die twijfelen over hun geaardheid – is het belangrijk een positief beeld te hebben van wat er mogelijk is naast hetero-zijn. Er zijn nog te veel clichés en stereotypes in films en op televisie. Of “de homovriend” krijgt een leuke bijrol, of het lgbtq-zijn is de dramatische lijn van het personage en daar komen allerlei problemen uit voort. Zo ziet mijn leven er echt niet uit.’
Welke films en series waren positieve voorbeelden voor jezelf?
‘Ik denk dat het mij als jong meisje heel erg had geholpen wanneer ik een serie als deze op de NPO voorbij had zien komen, maar ik kan helaas geen voorbeelden bedenken van films uit mijn jeugd die iets normaliserends hebben gebracht. Er is wel verbetering te zien: dankzij internet krijgen veel meer verschillende makers een kans. Netflix doet het ook goed. Orange Is the New Black was echt een doorbraak, met zo veel vrouwenrollen, zo veel zwarte vrouwen, zo veel niet-hetero’s. En nu is er Sex Education, een grappige serie waarin seksuele diversiteit heel vanzelfsprekend is. In Nederland zijn we volgens mij de eerste die zo’n soort serie maken.’