‘Something special is coming tomorrow from David Fincher…’ Deze tweet van het Twitteraccount van Netflix zorgde half oktober voor flink wat rumoer op internet. Fans van de regisseur van The Social Network, Fight Club en Se7en speculeerden er al snel lustig op los. Komt er een nieuwe film? Een nieuwe serie? Of zouden we ein-de-lijk nieuws krijgen over het derde seizoen van zijn sublieme serie Mindhunter?
Het werd helaas geen van dat alles, maar een aankondiging van een reeks visuele essays die draaien om de liefde voor cinema: Voir (oftewel: ‘zien’). De invloed van Fincher zelf is daarbij teleurstellend minimaal, want de regisseur treedt hier uitsluitend op als uitvoerend producent. De naamsvermelding van Fincher is vooral een aardigheidje om de visuele essays van vaak onbekende critici wat extra onder de aandacht te brengen.
Voir bestaat uit een reeks van zes essays van twintig minuten die door filmcritici en bloggers zijn samengesteld. In die essays staat vaak een film centraal die een van de makers op een totaal andere manier naar de wereld liet kijken. Ze kunnen hun ‘aflevering’ daarbij geheel naar eigen gelang invullen. Filmjournalist Sasha Stone pakt het bijvoorbeeld heel persoonlijk aan, door uiteen te zetten hoe Steven Spielbergs Jaws haar inleidde in de wereld van film, en vooral het obsessief bezig zijn met film (ze zag Jaws in de zomer van release naar eigen zeggen minimaal veertig keer).