Je leest dit artikel uit de VPRO Gids gratis op VPRO Cinema. Wil je meer lezen over oa documentaires, podcasts en boeken? Neem dan een digitaal abonnement.
Fans van Undercover kunnen opgelucht ademhalen: in het derde seizoen keert knuffelcrimineel Ferry Bouman terug. Hij vindt een geduchte tegenstander in drugsbaron Leyla, gespeeld door Nazmiye Oral. ‘Bij deze rol dacht ik: je bent blind als je mij niet neemt.’
cadeautje
Hoewel het tweede seizoen van de populaire Netflixserie Undercover redelijk goed werd ontvangen, was er één veelgehoorde klacht. Want doordat Brabantse drugsbaron Ferry Bouman (Frank Lammers) aan het eind van de eerste reeks achter de tralies belandde, was het aandeel van de razendpopulaire knuffelcrimineel in het vervolg nihil. Prequelfilm Ferry fungeerde als goedmakertje, maar voor het derde seizoen konden de makers eigenlijk niet om de terugkeer van Ferry heen.
In 2019 begon Undercover met het verhaal van agent Bob (Tom Waes), die werd gerekruteerd om undercover te gaan op een camping bij de Nederlands-Belgische grens. Het doel: drugsbaron Ferry Bouman in de val laten lopen om hem te kunnen vervolgen. Hoewel Bob en Ferry bevriend raakten, was het verraad uiteindelijk onvermijdelijk: Ferry eindigde achter de tralies. Het tweede seizoen speelde zich grotendeels af op een Vlaamse manege, die fungeerde als dekmantel voor internationale wapenhandel. Ferry had in die tweede reeks zoals gezegd amper iets te doen en undercoveragent Bob had ondertussen nieuwe ‘vrienden’ gevonden om te verraden. Voor Bob eindigde het tweede seizoen echter ook niet bepaald positief, want na herhaaldelijk wangedrag kreeg hij oneervol ontslag.
Eerherstel
In het derde seizoen worden de kaarten opnieuw geschud. Ferry is inmiddels vervroegd vrijgekomen, maar heeft moeite om zijn plek te vinden in de samenleving. Op ‘zijn’ camping zit niemand op zijn terugkeer te wachten en ex-vrouw Daniëlle (Elise Schaap) heeft de liefde elders gevonden. Ferry ziet maar één mogelijkheid om nog iets van zijn leven te maken: zo snel mogelijk zijn positie weer innemen als drugsbaron van het Vlaams-Nederlandse grensgebied. Helaas voor hem ontdekt hij al snel dat zijn plaats ingenomen is door het echtpaar Leyla (Nazmiye Oral) en Serkan Bulut (Murat Seven). De twee blijken allesbehalve zachtzinnige xtc-dealers, want al in de eerste minuten wordt een ontmaskerde undercoveragent op genadeloze wijze geliquideerd.
En dan komt ook Bob weer in beeld. Hij wordt door een politievriend gevraagd om de organisatie van Leyla en Serkan te infiltreren. Er is binnen de politie namelijk een mol actief die ervoor zorgt dat Leyla en Serkan justitie steeds een stap voor zijn. Aan Bob de taak de mol te ontmaskeren in ruil voor eerherstel. Maar amper vijf minuten nadat hij is teruggekeerd als undercoveragent wordt hij al in de weg gelopen door Ferry, die óók bezig is om de positie van Leyla en Serkan te ondermijnen. Na een gewelddadige confrontatie zit er voor de twee niets anders op dan samen te gaan werken.
Tony Montana
Dat laatste is natuurlijk een feest voor de fans, want de hereniging van Lammers en Waes doet de hoogtijdagen van de eerste reeks herleven. Toch is Nazmiye Oral (1969) als standvastige maffiabaas zonder twijfel dé attractie van het derde seizoen. Het was voor Oral na lezing van het script direct duidelijk dat de rol van zorgzame moeder annex nietsontziende drugsbaron voor ‘haar’ was, vertelt ze in een telefonisch interview. ‘Soms doe je auditie en begrijp je waarom de regisseur uiteindelijk voor iemand anders kiest. Maar bij deze rol dacht ik: je bent blind als je mij niet neemt, haha. Leyla is een vrouw die alles zou opgeven voor haar gezin en ze beweegt zich voortdurend in een mannenwereld. Daarbij heeft haar gedrag bijna iets dierlijks: niemand mag ooit zien, horen of ruiken dat ze bang is. Dat overwicht en die innerlijke kracht heb ik gewoon aan mijn kont hangen.’
Oral haalde de inspiratie voor haar rol naar eigen zeggen onder meer uit een scène in Scarface, waarin een vriend van Tony Montana (Al Pacino) voor diens ogen in stukken wordt gezaagd. ‘Ik wilde vooral zien hoe Pacino dat speelde: hij mocht geen angst tonen, maar zag wel iets wat iemand normaal gesproken gek zou kunnen maken. Ik wilde hiermee nagaan of mijn intuïtie overeenkwam met die van een andere acteur, een die ik hoog heb zitten. Maar verder heb ik bewust níet gekeken naar andere films met vrouwelijke criminelen. Ik heb me wel ingelezen over echte vrouwelijke maffiabazen, maar als actrice doe ik toch vooral wat er in me opkomt. Ik voelde ook vrij snel dat ik Leyla te pakken had. Ik ben in dat opzicht sowieso meer van kleine nuances dan van uitgebreide research.’
Straatcriminelen
Die kleine dingen komen onder meer tot uiting in het dialect en in de kledingkeuze van Leyla. Oral: ‘Ik spreek in de serie met een licht Vlaams accent, omdat ik dat zelf heel graag wilde. Voor mijn gevoel val je er meteen buiten als iedereen om je heen Vlaams of Limburgs spreekt. Leyla komt weliswaar uit Nederland, maar ze woont al heel lang in België. Dat mag je horen, en daarom heb ik wat lessen gevolgd bij een Vlaamse taalcoach. Voor Leyla's stijl heb ik me sterk laten beïnvloeden door de kleding van straatcriminelen uit oude Turkse films. Ik heb dat onder meer verwerkt in de manier waarop Leyla haar jas over haar schouders draagt.’
Oral zag er nauwlettend op toe dat de authenticiteit van haar personage gewaarborgd bleef. ‘De schrijvers van Undercover hebben een heel duidelijke visie als het gaat om de beweegredenen van de personages, maar ze staan gelukkig wel open voor input. Voor mij was het vooral van belang om te kijken in hoeverre alles klopte. Ik heb zelf een Turkse achtergrond, dus daar weet ik in cultureel opzicht gewoon meer vanaf dan iemand met Vlaamse of Nederlandse wortels. Bovendien wilde ik dat de intrinsieke keuzes van de personages echt menselijk en herkenbaar zouden zijn. Kijkers moeten niet gaan denken dat Leyla doet wat ze doet vanwege haar Turkse achtergrond. Ze doet wat ze doet omdat ze een mens van vlees en bloed is. Dat is voor mij het belangrijkste.’