Hoe verfilm je een turbulente familiegeschiedenis die meerdere decennia beslaat? Voor die pittige uitdaging stonden de makers van de achtdelige dramaserie De stamhouder (Avrotros), die gebaseerd is op het gelijknamige boek van de in 2020 overleden journalist Alexander Münninghoff. In die familiekroniek tekent Münninghoff de veelbewogen geschiedenis op van drie generaties: die van hemzelf, van zijn vader Frans en van zijn grootvader Joan. Gaandeweg leert Alexander steeds meer over het duistere oorlogsverleden van zijn familie en ontdekt hij waarom zijn gezin zo disfunctioneel was.
Hoewel de uitdaging dus groot was, hoefde regisseur en schrijver Diederik van Rooijen niet lang na te denken voor hij ja zei tegen de verfilming van het boek. Nu staat Van Rooijen ook bekend om zijn veelzijdigheid: hij maakte eerder de populaire misdaadserie Penoza, leverde een Amerikaanse horrorfilm af over een bezeten lijk, The Possession of Hannah Grace, en draaide Vampieren in de nacht, een fantasyserie over kindervampieren.
De regisseur gedijt bij die variatie, vertelt hij in zijn Amsterdamse montagestudio. ‘Elke dag is anders. Je gaat van kinderen met neptanden via de Tweede Wereldoorlog naar misdaad. Ik word natuurlijk vaak gevraagd voor projecten die in het straatje passen van Penoza, maar eigenlijk vond ik het rauwe familiedrama ook bij Penoza véél leuker om te draaien dan actiescènes vol geweld. Drama is eigenlijk de gemene deler van al mijn projecten.’