Marina Blok, hoofd drama van de NTR, licht toe: ‘Sinds 2001 zijn er in het kader van Kort! ieder jaar tien korte films geproduceerd. Met de oogst van dit jaar erbij zitten we dus op tweehonderd in totaal, een hele collectie. Een jubileum met een zwart randje, want het NPO-fonds heeft besloten de financiering te stoppen. Ik vind dat heel jammer, volgens mij is de rek er nog lang niet uit.’
Komt er een alternatief?
‘Dat is nu nog onduidelijk. Het Filmfonds, dat ook bij Kort! betrokken is, blijft sowieso geld in de korte film stoppen, en het NPO-fonds overweegt nog wel andere mogelijkheden. Het is gelukkig nog geen verloren strijd.’
Wat gaat er met Kort! verloren?
‘Toen het project begon, bestond de korte film als zelfstandig genre nauwelijks in Nederland. Dat is dankzij Kort! echt veranderd. Door de samenwerking tussen verschillende fondsen konden filmmakers aan de slag met volwassen budgetten, en de uitzending op tv garandeerde een serieus publiek. De laatste jaren werden de online kanalen bovendien steeds belangrijker – een film als Tienminutengesprek is op internet massaal gedeeld. En Gamechanger is internationaal zelfs zo’n vijf miljoen keer bekeken.’
Zijn de films in die twintig jaar inhoudelijk veranderd?
‘In het begin waren het eigenlijk altijd plotgedreven filmpjes, vaak met een twist in het slot. Op den duur zijn we heel bewust gaan zoeken naar andere vormen, waardoor er steeds vaker poëtische en experimentele films werden gemaakt. Het is allemaal wat vrijer en diverser geworden.’
Welke film mogen we dit jaar absoluut niet missen?
‘O, dat vind ik een onmogelijke keuze. Ik vond Laatste rit van Edson da Conceicao zelf in ieder geval erg bijzonder.’