Er is iets ongewoons aan de hand met de dubbeldvd die Indies Home Entertainment onlangs uitbracht van de 'beste film aller tijden', Orson Welles' Citizen Kane. Het bonusmateriaal ziet er namelijk beter uit dan de film zelf. Terwijl de speelfilmlange, uiterst informatieve documentaire The Battle over Citizen Kane (Michael Epstein en Thomas Lennon, 1995) in goede conditie op de tweede schijf staat, is de transfer van Welles' meesterwerk allerbelabberdst: onscherp, contrastloos en flets op het grijze af. Dat krijg je als een oude en dus kwetsbare film in de verkeerde handen terecht komt.
Neem dan de prachtige dubbelaar die vorig jaar werd uitgebracht door de Britse tak van Universal, en bij die gelegenheid ook in deze rubriek werd besproken. Geen Battle over Citizen Kane in het bonuspakket, maar wel een uitgebreide introductie door criticus Barry Norman, een diepgravend audiocommentaar door historicus Ken Barnes ('De film verdient alle aandacht die hij op universiteiten en filmacademies krijgt. Kijk maar naar het scherm') en een terugblikkende featurette die samen weinig vragen open laten - behalve dan de vraag waarom nu net Citizen Kane de beste film aller tijden wordt genoemd. Verder biedt de set ook nog twee door Welles geregisseerde hoorspelen, waaronder de beruchte radioversie van H.G. Wells' The War of the Worlds uit 1938.
Maar het belangrijkst is toch de prachtige transfer van de film zelf, in alle opzichten het tegenovergestelde van de Indies-versie. Benieuwd naar het verschil? In de hiernaast aanklikbare fotospecial hebben we enkele screenshots van beide versies naast elkaar gezet.
Distributeurs: Indies Home Entertainment (Nederland ) en Universal (Groot Brittanië, verkrijgbaar via de import)