De feiten
Geboren: 15 oktober 1959, Newark, New Jersey
(Verenigde Staten)
Actief als: regisseur, schrijver, acteur, producent. Is ook nog leraar geweest: leerde Russische immigranten Engels.
Eerste film: Schatt's Last Shot (1985, 12 minuten, gemaakt op de filmacademie in New York).
Prijzen: Fipresci-prijs van de internationale filmkritiek op het filmfestival van Cannes voor Happiness (1998). C.I.C.A.E.-prijs op het Berlijnse filmfestival voor Welcome to the Dollhouse (1996), Grote Juryprijs op het Sundance-filmfestival voor Welcome to the Dollhouse.
Beste film
Happiness (1998): 'ongemeen schrijnend' (de Volkskrant). Ook zien: Welcome to
the Dollhouse (1995), Storytelling (2001).
Slechtste film
Fear, Anxiety & Depression (1989); 'het is een afgrijselijke film,' zei Solondz
er zelf over.
Handelsmerk
Maakt zwarte, azijnzure
komedies die ongemakkelijk gevoel oproepen omdat ze de grenzen van fatsoen en
goede smaak verkennen - van racisme en incest tot seksueel misbruik en pedofilie
. Heeft fascinatie met kleinstedelijke neurosen en dysfunctionele gezinnen.
Wordt wel een eigentijdse versie van Woody Allen genoemd, met wie hij de joodse
afkomst deelt. Speelt zelden in zijn eigen films, maar voert wel altijd een
personage op dat op hem lijkt. Zijn grootste invloed noemt hij zelf de populaire
tv-programma's en films die hij in zijn jeugd zag; 'ik ben pas op veel latere
leeftijd blootgesteld aan Godard en Truffaut'.
Solondz over
Solondz
'Het maken van films is een vreselijke ervaring. De prijs
van films maken is dat ik ze moet regisseren. Ik zou dolgraag een andere
carrière vinden. Ik heb het gevoel dat als ik nog een film moet maken, ik een
hartaanval krijg en doodval.'
(The Guardian, 2001)
'Regisseren
betekent altijd compromissen sluiten. Je moet accepteren dat je geen totale
controle hebt en dat komt, gedeeltelijk, doordat je nooit genoeg geld hebt, wat
het budget ook is.'
(Stumped, 2002)
'Het probleem is: ik heb een
idee en denk dat het een leuke of zelfs commerciële film kan worden - maar mijn
handen hebben een eigen wil. Daarom zeg ik: je kiest een verhaal niet, het kiest
jou.'
(greencine.com, 2005)
'De films die ik maak zijn niet
vriendelijk of beleefd. Dat hoeven films ook niet te zijn. Dat is meer iets voor
het dagelijkse leven. Ik wil graag geprovoceerd worden door films. Niet op een
goedkope, sensationele manier, maar op zo'n manier dat je gedwongen wordt je
vooroordelen te heroverwegen.'
(MovieMaker Magazine, 2005)
'Ik vind
mensen interessant die anderen misschien lelijk of onaantrekkelijk vinden. Zo
zie ik ze niet. Ik ben een beetje immuun voor conventionele charmes.'
(The
Independent, 2005)
'Er zijn twee doelen die ik mezelf altijd stel. De
ene is om een film te overleven, en de tweede is een vernedering te vermijden.'
(greencine.com, 2005)
'De herverkiezing van George W. Bush is het beste
dat filmmakers kon overkomen, omdat het het rijkste materiaal oplevert. Ik mag
dan niet op hem gestemd hebben, maar ik had wel het gevoel dat het goed voor
mijn films zou zijn als hij aan de macht bleef.'
(The Independent, 2005)