In de politieke thriller The Ides of March is het geheel duidelijk minder dan de som der delen. George Clooney’s vierde film als regisseur (zijn tweede politieke film na Good Night, and Good Luck.) overtuigt als het gaat om de ingetogen regie, het Oscarwaardige acteren en technische aspecten als camerawerk en montage, maar gaat mank daar waar alles zou moeten samenkomen: in het verhaal.

De film volgt de dertigjarige mediastrateeg Stephen Myers (sterke rol van de Canadees Ryan Gosling), die zich vol overgave stort op de campagne van de liberale gouverneur Mike Morris ( Clooney, koel en afstandelijk). Myers gelooft in Morris en diens linkse standpunten en wil er alles aan doen om te zorgen dat Morris de presidentskandidaat van de Democraten wordt.

Om hen heen voeren cynisme en opportunisme de boventoon, maar de gouverneur strijdt voor de goede zaak en heeft in Myers een van zijn trouwste volgelingen. Je hoeft geen ervaren – of cynische – filmkijker te zijn om te weten waar dit op uitdraait. Zo liggen route en einddoel van The Ides of March al vanaf de eerste minuten vast. Wat natuurlijk dodelijk is voor een thriller.

Wat overblijft is een handvol heerlijke scènes. Want naast Clooney en Gosling vallen vooral de uitstekend bezette bijrollen op. Philip Seymour Hoffman en Paul Giamatti als de doorgewinterde media-adviseurs van respectievelijk Morris en diens concurrent senator Pulman zijn ijzersterk in hun paar minuten schermtijd. Net als Marisa Tomei als nieuwsgeile New York Times-journaliste Ida Horowicz.

Goed gespeeld, maar een te duidelijk plotmiddel is de bijzonder bereidwillige stagiaire Molly Stearns ( Evan Rachel Wood), voor wie Myers in zijn tachtigurige werkweek nog tijd weet te vinden.

Clooney, die de film ook nog produceerde en meeschreef aan het scenario, is zelf links en liberaal (hij steunde Obama’s presidentscampagne), maar kiest er desondanks voor om alle vieze machtsspelletjes zich te laten afspelen in het kamp van de Democraten. Dat maakt The Ides of March minder politiek, en tegelijkertijd veel cynischer.

De titel is overigens een verwijzing naar het beroemde citaat uit de Shakespeare-tragedie Julius Caesar (‘Beware the Ides of March/Pas op voor de Iden van maart’, akte I, scène 2). Die datum – 15 maart – is de dag waarop Caesar vermoord zal worden, en ook de dag waarop in de film de allesbepalende voorverkiezing in Ohio wordt gehouden.