Skoonheid gaat over de Afrikaner François, een getrouwde man en vader van
middelbare leeftijd, die eens in de zoveel tijd seks heeft met andere getrouwde
mannen. Die verzamelen zich dan in een afgelegen farm en hebben groepsseks. Maar
ze beschouwen zich niet als homoseksueel, want dat is een levensstijl. Wat zij
doen is seks met mannen. Bijna mechanisch, zonder gevoel.
Totdat
François op een trouwreceptie de inmiddels volwassen geworden zoon van een goede
vriend terugziet. Dan slaan bij hem de stoppen door. Hij moet en zal hem hebben
.
Hermanus, die meeschreef aan het scenario, liet zich inspireren
door Thomas Manns novelle Der Tod in Venedig (1912), waar
Luchino Visconti later de filmklassieker
Morte a Venezia (1971) op baseerde. Maar in Skoonheid verlangt François niet
– zoals bij Mann – naar schoonheid of jeugd, maar naar seks. Wat uiteindelijk
zal leiden tot de al eerder gememoreerde verkrachtingsscène.
Skoonheid is de tweede film van de nog geen dertig jaar oude Hermanus. Zijn
eerste film, Shirley Adams (2009), gaat over een alleenstaande moeder van een na
een schietpartij gehandicapt geraakte jongen, en hoe zij wanhopig probeert
financieel en emotioneel overeind te blijven.
Skoonheid heeft een al
even extreem, zo niet extremer, onderwerp, maar Hermanus is nooit
sensatiebelust. Hij blijft dicht bij zijn personages, en daarmee dicht bij de
mens. Ook het camerawerk is sober maar doeltreffend. In Skoonheid kijken we,
zoals in de prachtige openingsscène, voortdurend mee met de loerende blik van
François.
Acteur Deon Lotz isvoortreffelijk als de geobsedeerde Boer
. Charlie Keegan, die Christian speelt, het object van zijn begeerte, is een wat
mindere acteur, maar hij hoeft dan ook niet veel te acteren in deze film. Hij
moet vooral mooi zijn.
Zuid-Afrika’s inzending voor de Oscars 2012 was de film Skoonheid, van de jonge Afrikaanse filmmaker Oliver Hermanus (1983). Een film die vooral herinnerd zal worden door een heftige, uitvoerig in beeld gebrachte anale verkrachting.