En misschien is hij ook mislukt. Inhoudelijk dan. Want de manier waarop de
twee ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebbende verhaallijnen toch aan
elkaar worden geknoopt aan het eind, vraagt een enorme ‘suspension of disbelief
’ van de kant van de kijker. Oftewel: goede wil.
Maar tot dat einde
heeft Vallée alles gedaan om die goede wil te verdienen. Zo worden de twee
verhaallijnen elk fraai en rustig uitgewerkt (de film duurt twee uur), waardoor
je de personages leert kennen en begrijpen.
De eerste verhaallijn
speelt in hedendaags Montréal. We volgen Antoine, een internationaal bekende dj
die onlangs met zijn jeugdliefde heeft gebroken en is ingetrokken bij zijn
nieuwe vrouw. Zijn jeugdliefde is kapot van de breuk, zijn twee dochters zijn
boos op hem en Antoine voelt zich schuldig. En onzeker, want hij had nooit
gedacht dat het met zijn jeugdliefde, zijn ‘soul mate’, zou kunnen uitgaan.
Verhaallijn twee speelt in het Parijs van de jaren zestig. Jacqueline is
alleenstaande moeder van Laurent, een jochie met het syndroom van Down. Niets
kan tussen haar en haar zoon komen. De liefde is totaal. Van twee kanten. Totdat
er bij Laurent een nieuw meisje in de klas komt, ook met het syndroom van Down.
Vallée schiet heen en weer tussen beide verhalen, met muziek als bindmiddel.
Het jazznummer ‘Cafe de Flore’, bijvoorbeeld, is het favoriete nummer van
Laurent en van dj Antoine, die het hoorde toen hij zijn nieuwe vriendin leerde
kennen.
De moeder van Laurent wordt opvallend goed gespeeld door
Vanessa Paradis, de zangeres die in 1986, als veertienjarige, een wereldhit had
met ‘Joe le taxi’. Het voormalige kindsterretje en fotomodel overtuigt als
slovende moeder van Laurent, en geeft Marin Gerrier, de jongen met het syndroom
van Down die Laurent speelt, volslagen naturel tegenspel.
Maar de
grootste kracht van Café de Flore is de sublieme, sublimerende montage. Met
intrigerende tussenbeelden en flarden muziek (met name de schreeuw uit het Pink
Floyd-nummer ‘Breathe’) creëert Vallée een sfeer die je ook na twee uur film nog
lang niet wilt verlaten.
Café de Flore, de nieuwe film van de Canadese regisseur Jean-Marc Vallée (maker van het heerlijke familiedrama C.R.A.Z.Y.) is zo ambitieus dat-ie eigenlijk had moeten mislukken.