De schrijver als god, die zijn personages naar believen kan bespelen. Hij
dook recentelijk al op in films als
Stranger Than Fiction van Marc Forster en
Ober van Alex van Warmerdam. En vormt zelfs een soort rode draad in het werk
van scenarist
Charlie Kaufman (Being John Malkovich, Adaptation, Synecdoche, New York).
Echt verrassend is het uitgangspunt van Ruby Sparks dus niet – zij het nog
altijd veel origineler dan dat van de gemiddelde romantische komedie.
Paul Dano speelt schrijver Calvin, die op zijn negentiende debuteerde met
een instant-bestseller en sindsdien amper nog een letter op papier krijgt. Zijn
psychiater (
Elliott Gould) geeft hem ter inspiratie een opdracht: schrijf eens een kort
verhaal over de vrouw van je dromen. Het blijkt een gouden greep; Calvin raakt
zo geïnspireerd dat zijn personage – Ruby Sparks, gespeeld door scenariste
Zoe Kazan – zich op een dag manifesteert in zijn keuken, waar ze opgewekt
een eitje staat te bakken alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Het absurde gegeven levert heel wat komische momenten op, juist omdat het wordt
ingebed in een tamelijk realistische context. De personages hebben karikaturale
trekjes, maar blijven geloofwaardig menselijk, vooral dankzij de gevatte
dialogen en het natuurlijke spel van real life koppel Dano en Kazan. Intussen
roept het verhaal interessante vragen op over vrije wil en aanvaarding van de
ander, zonder expliciet moralistisch te worden.
De makers hebben wel
wat moeite naar een bevredigende climax toe te werken. Nadat de verbijstering
over Ruby’s verschijning is weggeëbd en het gewone leven wordt hervat, begint
het verhaal wat te kabbelen. De personages die dan nog worden opgevoerd (
Annette Bening als Calvins hippiemoeder,
Antonio Banderas als haar wazige vriend,
Steve Coogan als Calvins literaire agent), zijn met flair gespeeld, maar
voegen weinig essentieels toe. Het bitterzoete slot heeft vervolgens wel de
juiste toon, al wordt de belofte van de eerste helft nooit meer helemaal
ingelost.
Een ramp is dat niet. Een film die met zo veel plezier en
intelligentie is gemaakt, verdient hoe dan ook een breed publiek. Al ligt de
kans op een herhaling van het succes van
Little Miss Sunshine met dit ‘moeilijker’ verhaal niet erg voor de hand.
De dwarse komedie Little Miss Sunshine van regisseursduo (en echtpaar) Jonathan Dayton en Valerie Faris was in 2006 een onverwachte publiekshit. Ruby Sparks, hun nieuwe film, is net zo leuk, maar misschien wat minder toegankelijk.