De Amerikanen Mike Cahill (1979) en Brit Marling (1983) ontmoeten elkaar in
2001 op de universiteit, waar ze beiden economie studeren en experimenteren met
film. Het stel maakt samen een aantal studentenfilms en Cahill werkt een poosje
als cameraman, editor en producer bij National Geographic-televisie. Dan
besluiten ze dat de tijd rijp is om samen een lange speelfilm te maken. Marling
zal de hoofdrol spelen, Cahill regisseren, filmen en monteren. Geld hebben de
twee niet, wel een digitale camera en een samen geschreven scenario.
Dat scenario gaat over de succesvolle studente Rhoda, die in dronken toestand
een auto-ongeluk veroorzaakt. Na een paar jaar in de gevangenis zoekt ze contact
met het slachtoffer, een docent die bij het ongeluk zijn vrouw en kind verloor
. Dit drama speelt zich af tegen een opmerkelijke achtergrond: er is een
duplicaat van de planeet Aarde ontdekt, heel dichtbij, en mogelijk kan er
contact worden gelegd met de bewoners.
Zonder een duit op zak
beginnen Cahill en Marling op goed geluk te filmen. De opnamen vinden plaats in
en rondom het huis van Cahills moeder, scènes in de gevangenis en de metro
worden stiekem gefilmd, de meeste bijrollen worden vertolkt door vrienden, en
het auto-ongeluk wordt geënsceneerd met behulp van een bevriende agent, die wel
even een weg wil afzetten.
Voor de rol van het slachtoffer van het
ongeluk, de tweede hoofdpersoon in de film, hopen de makers een bekende acteur
te kunnen strikken. Dus nemen ze eerst alleen de scènes op waarin hij niet
voorkomt. Dit materiaal tonen ze vervolgens aan enkele potentiële geldschieters
, waarmee ze net voldoende ophalen om wat special-effects toe te kunnen voegen,
en om acteur
William Mapother (bekend van tv-serie Lost) in te huren. Uit sympathie voor
het project stemt Mapother erin toe voor honderd dollar per dag te werken.
Another Earth wint uiteindelijk diverse respectabele prijzen, onder meer op het
Sundance-festival, en wordt voor anderhalf miljoen dollar aangekocht door 20th
Century Fox.
Dit hele verhaal had natuurlijk in de vorm van een
mooie making of-documentaire op de dvd moeten staan, maar het blijft bij een
paar korte interviews. Jammer.
En de film zelf? Die kan zich nog
niet helemaal meten met de betere Hollywoodfilm, en dat ligt eigenlijk niet eens
aan de goedkope production values. Eerder aan het scenario, dat een wat
geconstrueerde indruk maakt. Het sciencefictiongegeven is goed, het drama
eromheen overtuigt minder. Enkele verwijderde scènes op de dvd suggereren dat de
sf aanvankelijk prominenter aanwezig was, wat de film net iets eigenzinniger
had kunnen maken.
Evengoed maakt Another Earth indruk. Vooral de
poëtische sfeer (beelden, montage, muziek) en de filosofische lading van het
verhaal blijven bij. Precies zoals het geval was bij een ander recent low-budget
sf-drama:
Monsters. Het zijn films die de wereld niet op zijn kop zetten, maar die wel
met zoveel toewijding zijn gemaakt dat ze cynisch geworden filmliefhebbers weer
een beetje hoop geven.
Stel, er bestaat een tweede Aarde, met dubbelgangers en al, waarop het leven mogelijk net even anders loopt dan hier. Een intrigerend gegeven, maar het verhaal áchter Another Earth - een film die de bioscoop in Nederland niet haalde - is minstens zo interessant.