De Amerikaanse indiefilm Take Shelter past niet helemaal binnen het eind-van-
de-wereld-genre, omdat het einde zich slechts afspeelt in de dromen van
hoofdpersoon Curtis. Maar angstaanjagend zijn die dromen wel. Onnatuurlijk
donkere wolken pakken zich samen, olieachtige klodders plenzen uit de lucht,
trouwe huisdieren worden agressief, meubels beginnen te zweven en familieleden
grijpen plots naar keukenmessen.
Curtis (
Michael Shannon) kan de levensechte nachtmerries maar niet van zich
afschudden. En dat terwijl hij zijn zaakjes verder zo goed op orde heeft, zoals
een collega hem in het begin van de film nog bewonderend voorhoudt. Curtis heeft
een prima baan als bouwvakker, een eigen huis, een mooie, liefhebbende
echtgenote (
Jessica Chastain) en een doof maar gelukkig dochtertje. Terwijl de
horrorbeelden toenemen, begint hij te twijfelen aan zijn geestelijke gezondheid
. Of gaat het om serieuze voortekenen, die hij niet mag negeren?
In
plaats van in te zetten op spektakel, gebruikt regisseur/scenarist Jeff Nichols
Curtis’ nachtmerries als metafoor voor de angsten die de moderne westerse mens
zoal in de greep houden: kan ik mijn hypotheek blijven betalen, kan ik mijn
gezin beschermen tegen geweld, hebben mijn kleinkinderen straks nog voldoende
frisse lucht? En, algemener: zijn mijn geliefden wel te vertrouwen? Ben ik zelf
te vertrouwen?
Curtis hoeft al die angsten niet uit te spreken, ze
zijn van zijn gezicht af te lezen dankzij de indrukwekkende acteerprestatie van
Michael Shannon, die met zijn grote lijf en stugge kop zowel sympathie als
wantrouwen opwekt. Dat hij veel te verliezen heeft staat buiten kijf – Jessica
Chastain is als zijn vrouw Samantha al net zo’n gracieuze verschijning als ze
was in
The Tree of Life, al maakt ze deze rol wat menselijker. Of Samantha de
doordraaiende Curtis door dik en dun zal blijven steunen, dat is de vraag waar
de film uiteindelijk op afstevent. Na afloop zijn het niet de griezeltaferelen
die je bijblijven, maar de wanhopige blikken die Curtis op zijn dierbaren richt.
Als de cinema een graadmeter is van de menselijke gesteldheid, zijn we er niet best aan toe. Apocalyptische angstbeelden waren wel eerder in de bioscoop te zien, maar nog nooit zo gevarieerd en zwartgallig als de laatste jaren. Van 2012 tot Melancholia, van WALL-E tot Contagion, elke doelgroep z’n eigen armageddon.