Tijdgeest, jatwerk, toeval? Wat de oorzaak ook mag zijn, feit is dat de
eerste titel die de bioscoop bereikt het vaak net iets beter doet. En die race
is in dit geval gewonnen door Olympus Has Fallen, waarin
Gerard Butler een onstuitbare geheim agent speelt die de president (en de
wereld) moet redden wanneer terroristen het Witte Huis zijn binnengedrongen. Pas
in augustus volgt Roland Emmerichs White House Down, met
Channing Tatum als de onstuitbare geheim agent die de president (en de
wereld) moet redden wanneer terroristen het Witte Huis zijn binnengedrongen.
Olympus Has Fallen-regisseur Antoine Fuqua, van stijlvolle machofilms als
Training Day en
Brooklyn's Finest, windt er vanaf de eerste minuten geen doekjes om: dit
wordt bombastisch formulevermaak, vol luidruchtige actie en personages uit het
Hollywood-stockboek. Held Mike Banning (Butler) is inventief en eigenzinnig als
Bruce Willis in
Die Hard, getraumatiseerd als
Clint Eastwood in
In the Line of Fire, en lomp en meedogenloos als Steven Seagal in al diens
films.
Op zich helemaal niet erg, als je uit bent op een lekkere
schietfilm voor een in bier gedrenkte vrijdagavond. Lange tijd voldoet Olympus
Has Fallen prima aan die norm. De openingsscène is spannend, de invasie van het
Witte Huis spectaculair (al laten sommige effecten behoorlijk te wensen over),
de schurken zijn lekker actueel (Noord-Koreanen – hadden in principe ook Russen
of aliens kunnen zijn) en dankzij overgekwalificeerde acteurs als
Aaron Eckhart,
Morgan Freeman en
Angela Bassett ontstijgen de personages net het niveau van figuranten in een
shoot-'em-up-computerspel.
Wat de film op den duur echter de das om
doet, is het totale gebrek aan humor. Jawel, Butler mag af en toe een geestig
bedoelde oneliner brommen ('Let's play a game of fuck off – you go first.'),
maar dat doet hij zonder enige charme, schijnbaar enkel omdat het genre dat
dicteert. Regisseur Fuqua en debuterende scenaristen Creighton Rothenberger en
Katrin Benedikt lijken niet te beseffen dat dit type pulpvermaak alleen werkt
als het met een flinke korrel zout wordt opgediend. Zouden ze zich, met hun
overdadige inzet van wapperende Amerikaanse vlaggen, patriottische toespraken en
opgefokte orkestmuziek, hebben ingebeeld dat ze een politieke thriller met
Oscarpotentie in handen hadden?
In deze context krijgt het brute
geweld ook een andere lading – een willekeurige snoodaard die een mes in z'n
schedel krijgt geboord, past prima binnen de formule, maar de door Oscarwinnares
Melissa Leo gespeelde minister die langdurig in haar buik wordt geschopt, is
onnodig naar.
Benieuwd of Roland Emmerich – die het Witte Huis al
ruïneerde in
Independence Day én
2012 – er straks iets leukers van weet te maken.
Deep Impact vs. Armageddon, Capote vs. Imfamous, Mirror Mirror vs. Snow White and the Huntsman – Hollywood heeft de vreemde neiging regelmatig binnen één jaar twee opvallend vergelijkbare films uit te brengen. Het nieuwste voorbeeld: Olympus Has Fallen vs. White House Down, twee producties die zijn te omschrijven als 'Die Hard in het Witte Huis'.