Ronnie is de klootzak uit de titel. En dat hij een enorme klootzak was blijkt
wel uit een handvol flashbacks. Waarin die met een stofzuiger en een oog
wellicht het meest besproken zal worden.
Met Janus gaat Ronnie naar
het Friese Dokkum, omdat hij een tatoeage van Dokkum op de arm van zijn belager
zag. Niet om wraak te nemen, want na de bijna-doodervaring is Ronnie zoals
gezegd een ander mens geworden. Rustiger. En sensitiever voor zijn omgeving.
In die omgeving bevindt zich Eduardo. Een jonge asielzoeker in Dokkum, die in
zijn korte leven al zoveel ellende heeft meegemaakt dat hij er niet over kan en
wil vertellen. En zo zijn kansen op een vluchtelingenstatus verspeelt.
Het spreekt voor zich dat beide verhaallijnen zich zullen kruisen, maar de
manier waarop komt toch als een verrassing. Zoals veel in de film prettig
onvoorspelbaar is.
Guido van Driel, die met De wederopstanding
debuteert als speelfilmregisseur, is kunstenaar en baseerde de film op zijn
eigen graphic novel Om mekaar in Dokkum (2004). In die graphic novel maakte Van
Driel voor elk plaatje eerst een schilderij, en die aandacht voor compositie
vind je ook terug in de film. Elk shot is een plaatje (Ronnie die je door een
raam een visgerecht ziet eten is een Vermeer!), niet in de laatste plaats
dankzij het geweldige camerawerk van
Lennert Hillege (R U There, Nova Zembla).
Ronnie wordt gespeeld
door
Yorick van Wageningen, die vanachter de grote hoornen bril met jampotglazen
de verwarde binnenwereld van Ronnie mooi weet te suggereren. De bijrollen zijn
ook sterk ingevuld. Goua Robert Grovogui speelt Eduardo met de juiste mix van
dreiging en compassie, en
Juda Goslinga slaagt erin domme kracht Janus meerdere lagen mee te geven.
Maar de opvallendste bijrol is natuurlijk voor de onlangs overleden
Jeroen Willems. Hij is gangsterbaas James Joyce, en weet in de paar minuten
grote indruk te maken. Vooral op het moment dat hij 'iets levends' – we krijgen
nooit te weten wat het is/was – in een tas doodschiet.
De
wederopstanding van een klootzak zit vol met zulke intrigerende scènes, en het
is goed te weten dat we in Nederland ook arthousefilms kunnen maken – want dat
is het toch – die niet over dertig plus-meisjes gaan die een film lang zwijgend
naar hun navel staren.
Na de overleefde moordaanslag is zware jongen Ronnie anders. Anders 'zoals Bruce Willis anders was in The Sixth Sense dan in Die Hard,' zoals kompaan Janus zegt.