Je moet als filmmaker maar durven hier een film over te maken. De Chileen
Sebastián Lelio (1974) durfde het, en scoorde er wereldwijd een festivalhit mee
.
Dat succes heeft de film te danken aan een handvol artistieke
keuzes van de regisseur, maar vooral aan hoofdrolspeelster Paulina García, die
als Gloria letterlijk elke seconde van de film in beeld is. Lelio maakte een
film die emotioneel is zonder sentimenteel te worden, en hij gunt ons een
kwetsbaar én strijdbaar hoofdpersonage, maar het is dankzij García dat we dat
hoofdpersonage een film lang willen volgen.
We zien Gloria vol
overgave meezingen met de autoradio, op vrijgezellenparty's uitdagend dansen op
discomuziek en voorzichtig verliefd worden op de eveneens gescheiden Rodolfo. We
kunnen lachen met Gloria, huilen om Gloria, maar dankzij actrice Paulina García
wordt ze nooit lachwekkend of zielig.
García, die vooraf aan de
opnamen uitvoerig met Lelio schaafde aan het personage, gaat volledig op in
Gloria en heeft weinig woorden nodig om een heel scala aan emoties over te
brengen. Daarbij schuwt ze niet om ook Gloria's minder positieve kanten te laten
zien. Wat alleen nog maar bijdraagt aan de levensechtheid en dus
aantrekkingskracht van Gloria.
García geeft zich geestelijk
helemaal bloot. En ook lichamelijk, want de seks – onder anderen met Rodolfo –
wordt nadrukkelijk en realistisch getoond. Geheel terecht kreeg García op het
afgelopen filmfestival van Berlijn een Zilveren Beer voor haar acteerwerk.
Dat de nog jonge democratie in Chili een prima voedingsbodem is voor cinefiel
talent bewees eerder al
Pablo Larraín, die zich voor zijn films (Tony Manero, Post Mortem, No) sterk
liet inspireren door de turbulente politieke geschiedenis van zijn land.
Politiek speelt ook in Lelio's Gloria een rol, maar uitsluitend op de
achtergrond.
Gloria is wel regelmatig aanwezig bij gesprekken waarin
de radicaal kapitalistische politiek van Chili over de hekel gaat, maar doet
daar zelf nauwelijks aan mee. Zij luistert en kijkt toe. Zoals Gloria in de hele
film een bijrol blijft spelen in de levens van anderen. Maar Lelio koos niet
hun verhalen, hij richtte de camera op Gloria. Zodat ze uiteindelijk toch de
hoofdrol speelt.
Een film over een 58-jarige, gescheiden vrouw op zoek naar een nieuwe man in haar leven. Een observerende film, waarin niet veel gebeurt. Want de vrouw staat niet meer in de schijnwerpers en is bijna toeschouwer geworden van haar eigen leven.