Zelf noemt Lee de film een herinterpretatie. Hij gaf aan de regie te willen
doen omdat hij het origineel zo goed vond en graag eens met Josh Brolin wilde
werken. Brolin speelt hier Joe Doucett, een onsympathieke en vrouwonvriendelijke
dronkaard die op een dag wordt ontvoerd. Twee decennia brengt hij door in een
kleine ruimte zonder ramen, waar alleen een televisie hem op de hoogte houdt van
de ontwikkelingen in de buitenwereld. Als hij na twintig jaar zonder verklaring
weer wordt vrijgelaten, begint hij met een door woede en verdriet aangetaste
realiteitszin een obsessieve zoektocht naar de verantwoordelijke voor zijn hel.
Lee bewees met de bankroofthriller
Inside Man uit 2006 al dat hij uitstekend uit de voeten kan met
mainstreamvermaak en bouwt in Oldboy wederom vakkundig het verhaal op. Het
intrigerende mysterie van Joe's gevangenschap wordt langzaam ontrafeld, terwijl
de broeierige spanning op de juiste momenten gebroken wordt door brute
actiescènes. Het origineel wordt in grote lijnen gevolgd, waarbij de scherpste
randjes zijn weg gepolijst.
Hier geen personages die levende
octopussen eten of tanden die worden getrokken met een hamer. Expliciete scènes
zijn er zeker, en er worden genoeg hoofden door kogels voorzien van
ventilatiegaten, maar toch zit je als kijker net wat rustiger in de
bioscoopstoel dan bij de Koreaanse versie. De onthulling in de finale, waarbij
de motivatie van de boosdoener lichtelijk is aangepast, voelt net als in de
oorspronkelijke versie te mager om de martelgang van Joe te rechtvaardigen.
Met wat verwijzingen naar in zijn ogen belangrijke gebeurtenissen (onder meer
de inval in Irak, orkaan Katrina en de verkiezing van Barack Obama) geeft Lee de
film een update naar deze tijd. Op zijn kenmerkende gebruik van felle,
contrasterende kleuren na, is de invloed van de meester verder weinig zichtbaar
. Als actiethriller is Oldboy vakkundig gemaakt en vermakelijk genoeg, maar als
toevoeging aan het oeuvre van Spike Lee voelt de film overbodig.
Spike Lee is een bevlogen regisseur die met zijn films regelmatig de pijnplekken in onze raciaal en economisch gespannen maatschappij blootlegt. De voorvechter van de Afro-Amerikaanse belangen scoorde met visueel sterke en broeierige meesterwerken als Do the Right Thing en Malcolm X bij zowel critici als publiek, en is altijd zijn eigen weg blijven gaan. In het licht van zijn eerdere werk is Oldboy, een remake van de Koreaanse thriller van Park Chan-wook uit 2003, een wat teleurstellend commercieel uitstapje.