Vijfentwintig jaar na zijn debuut in het inmiddels klassieke
Die Hard hebben McClane's avonturen definitief hun oorspronkelijke hart en
ziel verloren. Na vier vervolgdelen is het concept van een inventieve en
grappige actie-thriller getransformeerd in een middelmatig high-budget-vehikel
vol uitgebluste oneliners en rommelige actie.
McClane is al lang
niet meer beperkt tot een wolkenkrabber of vliegveld, maar de schaal van zijn
strapatsen lijkt met elke film onevenredig te groeien. Ditmaal zoekt hij zijn
zoon op in Rusland, die daar in de gevangenis zit wegens malafide zaken. De
waarheid blijkt echter anders: McClane junior zit diep in een CIA-missie en voor
je 'ontploffing' kan zeggen heeft zijn vader Rusland in puin gelegd. De
ridicule plot heeft verder iets te maken met slechteriken die iets met uranium
willen.
Die Hard heeft duidelijk last van actiefilminflatie. Waar
McClane een paar decennia geleden nog wel eens moeite had met blote voeten en
glasscherven, daar springt hij nu als onoverwinnelijke held van wolkenkrabbers
en rijdt een vrachtwagen uit de laadruimte van een vliegende helikopter. Het is
niet onwaarschijnlijk dat hij in deel zes Wolverine-klauwen ontwikkelt of een
Jedi blijkt te zijn.
Regisseur John Moore weet zich duidelijk geen
raad met al het geweld; vooral in het eerste deel van de film is de actie niet
te volgen. De camera zoomt als een dolle door de drukke straten van Moskou,
overal klappen auto’s op elkaar en beelden blijven niet langer dan een
milliseconde staan. De montage is zo chaotisch dat je lichaam niet weet of het
wil lachen of overgeven.
Het vader-zoonverhaal loopt als een even
absurd lijntje tussen al dat belachelijks door. Jaren van vervreemding worden
weggewerkt door middel van een drie seconden durend openhartig gesprek en wat
verbaal geweld over en weer. Het plan was waarschijnlijk om de franchise te
verjongen door McClane's zoon te introduceren, een plan dat ook al zo jammerlijk
mislukte in
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull. Maar het is volstrekt
onnodig: met
Bruce Willis als actieheld is nog weinig mis. De tegen de zestig lopende
acteur rent, springt en schiet nog alsof hij zich in de jaren tachtig begeeft.
Hij heeft alleen een betere scenarioschrijver en regisseur nodig.
Bruce Willis moppert wat over zijn in de soep gelopen vakantie, schiet dozijnen vlerken aan flarden en blaast half Moskou op: John McClane is terug.