Het blijkt slechts een van de vele rollen die Liberace in zijn leven speelde
. Zo ontkende hij publiekelijk altijd dat hij gay was, ook al wezen de
extravagante kostuums, het verwijfde loopje en de geaffecteerde stem heel
nadrukkelijk in die richting. Maar voor zijn publiek – voornamelijk vrouwen van
middelbare leeftijd – waren de maniertjes authentiek en juist deel van zijn
charme.
Privé was Liberace – Lee voor intimi – minder dubbelzinnig
. Zoals we hem in Soderberghs film leren kennen is hij een roofdier. Altijd op
zoek naar jonge mannen. Een van die jonge mannen is Scott Thorson, met wie
Liberace uiteindelijk zes jaar zal samenleven.
In Behind the
Candelabra – gebaseerd op het gelijknamige boek van Thorson – zijn we getuige
van hun turbulente en per definitie ongelijke relatie. Liberace is immers veel
rijker en veel ouder dan de naïeve, beetje dommige Scott.
Soderbergh laat er geen twijfel over bestaan hoe ongelijk de relatie was – Scott
is net als het meubilair in Liberace’s huis, dat was geïnspireerd op de toetsen
van een piano, steevast gekleed in zwart en wit – maar Soderbergh toont ook de
intimiteit van hun relatie, die in veel leek op een traditioneel huwelijk.
Bij intimiteit hoort seks, en die wordt door Soderbergh opvallend open en
expliciet in beeld gebracht. Helemaal als je beseft dat Liberace en Scott worden
gespeeld door A-sterren Michael Douglas en Matt Damon. We zien ze zoenen,
vrijen en ontspannen bloot op bed liggen (zonder strategisch gedrapeerde lakens
), waardoor Behind the Candelabra veel meer dan een biopic een relatiedrama is
geworden.
Douglas en Damon zijn beiden voortreffelijk, maar zullen
met hun moedige vertolkingen zeker geen Oscar winnen. Simpelweg omdat Behind the
Candelabra geen speelfilm is, maar een televisiefilm. Toen de filmstudio’s
afhaakten omdat ze meenden dat de film ‘too gay’ was om geld aan te kunnen
verdienen, schoot betaalzender HBO te hulp. In Amerika is de film daarom alleen
op televisie te zien – in de rest van de wereld wordt de film overigens gewoon
in de bioscoop uitgebracht – en kan hij volgens de reglementen niet meedingen
naar een Oscar. Een Emmy – de televisie-Oscar – is daarmee het hoogst haalbare
geworden.
‘Ik speel nooit als ik speel,’ bekent de wereldberoemde Las Vegas-entertainer Liberace ergens halverwege Steven Soderberghs Behind the Candelabra aan zijn veel jongere minnaar Scott. Wat hij hier zegt is dat hij niet geniet als hij piano speelt. Dat hij alleen maar een virtuoos op de piano is geworden omdat dat van zijn moeder moest.