Dit najaar speelt filmmuziek een hoofdrol op zowel het Nederlands Filmfestival als het Film Fest Gent. Reden voor een serie: in de rubriek Op Scherp zetten we een reeks opmerkelijke filmcomponisten in de schijnwerpers. In aflevering 1: Fons Merkies.
De feiten
Geboren: 7 juni, 1966 te Zaandam, Nederland
Eerste film: Eenmaal geslagen, nooit meer bewogen (1994)
Prijzen: Gouden
Kalf voor BBoy Ecury, 2003.
Bekendste werk
Merkies heeft voor veel bekende films de muziek geschreven, bijvoorbeeld voor de
recente boekverfilming Dorsvloer vol confetti, Oscarkandidaat De Tweeling, Het
Diner, De Storm, Alles is Familie, De Poolse bruid en All Stars. Ook schreef hij
de muziek voor de series Flikken Maastricht en Moeder, ik wil bij de revue.
Handelsmerk
Emotionele, intense muziek, met gebruik van zowel
klassieke instrumenten (bijvoorbeeld voor De Storm) als moderne, zoals de
elektrische gitaar (te horen in Het Diner).
Merkies over Merkies
‘Filmmuziek gaat vooral over timing. Wanneer kom je er in, en waar ga je er uit
. Dat gaat vaak fout, kan ik je vertellen. Start de muziek te vroeg, kom je te
snel met die ene viool in een liefdesscène, dan kan de kijker zich gemanipuleerd
voelen, zo van oh, dus ik moet dit zeker mooi vinden. En dan is de scène
verpest.’
Cinema.nl, 201
ʽOp het moment dat je
onder een actiesequentie muziek zet, dan doe je dat niet zozeer om de actie nog
eens een keer te onderstrepen. Dat doe je natuurlijk ook wel, maar je doet het
om verschillende redenen, namelijk om het spannend te maken, maar vooral om ook
te onderstrepen en mensen vooral te laten voelen dat na deze actie nooit meer
iets hetzelfde zal zijn, en dat is in feite de functie van de muziek.ʼ
Score, 2011