Dit najaar speelt filmmuziek een hoofdrol op zowel het Nederlands Filmfestival als het Film Fest Gent. Reden voor een serie: in de rubriek Op Scherp zetten we een reeks opmerkelijke filmcomponisten in de schijnwerpers. In aflevering 1: Fons Merkies.

De feiten
Geboren: 7 juni, 1966 te Zaandam, Nederland
Eerste film: Eenmaal geslagen, nooit meer bewogen (1994)
Prijzen: Gouden Kalf voor BBoy Ecury, 2003.

Bekendste werk

Merkies heeft voor veel bekende films de muziek geschreven, bijvoorbeeld voor de recente boekverfilming Dorsvloer vol confetti, Oscarkandidaat De Tweeling, Het Diner, De Storm, Alles is Familie, De Poolse bruid en All Stars. Ook schreef hij de muziek voor de series Flikken Maastricht en Moeder, ik wil bij de revue.

Handelsmerk
Emotionele, intense muziek, met gebruik van zowel klassieke instrumenten (bijvoorbeeld voor De Storm) als moderne, zoals de elektrische gitaar (te horen in Het Diner).

Merkies over Merkies
‘Filmmuziek gaat vooral over timing. Wanneer kom je er in, en waar ga je er uit . Dat gaat vaak fout, kan ik je vertellen. Start de muziek te vroeg, kom je te snel met die ene viool in een liefdesscène, dan kan de kijker zich gemanipuleerd voelen, zo van oh, dus ik moet dit zeker mooi vinden. En dan is de scène verpest.’
Cinema.nl, 201

ʽOp het moment dat je onder een actiesequentie muziek zet, dan doe je dat niet zozeer om de actie nog eens een keer te onderstrepen. Dat doe je natuurlijk ook wel, maar je doet het om verschillende redenen, namelijk om het spannend te maken, maar vooral om ook te onderstrepen en mensen vooral te laten voelen dat na deze actie nooit meer iets hetzelfde zal zijn, en dat is in feite de functie van de muziek.ʼ
Score, 2011

Lees hier de andere afleveringen in deze serie