De koning van Pei en zijn volk leven in ballingschap nadat ze zijn verdreven uit de stad Jing. De koning richt zijn woede op de belangrijkste generaal. Wat hij niet weet is dat de generaal in het geheim aan een plan werkt om de stad te heroveren met behulp van een dubbelganger – een "shaduw".
VPRO Cinema (★★★★) 'Werkt toe naar een visueel verbluffend vechtballet'
de Volkskrant (★★★) 'Camerawerk speelt fabelachtig spel met schaduwen'
NRC (★★★★) 'Beeldschone martial arts-film'
Seattle Times: 'Shadow zal niet snel worden vergeten'
VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. een historische vechtkunstfilm van Zhang Yimou, een Russisch immigrantendrama en Keanu Reeves als huurmoordenaar John Wick.
Shadow (Zhang Yimou)
Ayka (Sergei Dvortsevoy)
De jonge Kirgizische vrouw Ayka leeft en werkt illegaal in Moskou. Wanneer ze bevalt van haar kind, weet ze zich geen raad en besluit ze hem achter te laten in het ziekenhuis.
VPRO Cinema (★★★★) 'Samenleving waarin niet iedereen zich de luxe kan veroorloven om een kind te hebben'
NRC (★★★★) 'Wanhoopstocht met stalkende camera'
Hollywood Reporter: 'Niet bang om hoofdpersonage onsympathiek te maken'
John Wick 3: Parabellum (Chad Stahelski)
John Wick heeft een bedrag van 14 miljoen dollar op zijn hoofd staan en krijgt een leger huurmoordenaars achter zich aan. Met slechts één uur voorsprong moet hij zien te overleven.
VPRO Cinema (★★★★) 'Regisseur Stahelski houdt het tempo hoog en de gevechten origineel'
de Volkskrant (★★★) 'Overtreffende trap van actie'
Empire Online (★★★★) 'De gevechten worden schitterend vastgelegd door Stahelski en zijn stuntteam'
Three Identical Strangers (Tim Wardle)
Documentaire over een identieke drieling die vlak na de geboorte door drie verschillende families wordt geadopteerd. Nadat de broers worden herenigd door een bizar toeval gaan ze van talkshow naar talkshow. Achter deze sprookjesreünie zit echter ook een duistere kant.
VPRO Cinema (★★★★) 'IJzingwekkende thriller vol bizarre plotwendingen'
NRC (★★★) 'Achtbaan-ritje met een gescheiden drieling'
The Guardian (★★★★) 'Meeslepend verhaal over drie gelukkige jongens die drie ongelukkige mannen werden'
Wild Rose (Tom Harper)
Zo lang als ze zich kan herinneren, droomt Rose-Lynn uit Glasgow er van om naar Nashville te verhuizen en een countryster te worden. Maar Rose-Lynn’s moeder wil dat haar dochter eindelijk verantwoordelijkheid neemt voor haar twee kinderen.
VPRO Cinema (★★★) 'Prettig rauw randje'
NRC (★★★★) 'A Star is Born, maar echter'
The Guardian (★★★) ‘Een sentimenteel, tikkeltje onwerkelijk verhaal’
Acusada (Gonzalo Tobal)
Aan het zorgeloze bestaan van Dolores komt een einde als haar beste vriendin wordt vermoord en zij als hoofdverdachte wordt aangewezen. Ze werkt een doordachte verdedigingsstrategie uit, maar als ze een cruciale fout maakt, lijkt de rechtszaak verloren.
de Volkskrant (★★★) 'Weinig meer dan een amusant, oppervlakkig moordmysterie'
NRC (★★★) 'Een moordzaak als een nachtmerrie'
Variety: ‘Degelijke, rechtlijnige storytelling’
Devil's Pie - D'Angelo (Carine Bijlsma)
Portret van één van de meest mysterieuze figuren uit de hedendaagse muziekscene: D’Angelo, die met zijn albums Brown Sugar (1995) en Voodoo (2000) een ongeëvenaarde status verwierf binnen de neo-soul movement.
de Volkskrant (★★★★) 'Fraai, intiem portret van de man en zijn kunst'
NRC (★★★★) 'Veelzijdige muzikant die gespleten is tussen de seculiere muziek die hij maakt en zijn religieuze opvoeding'
The Hustle (Chris Addison)
De elegante Josephine leert de nog amateuristische Penny de kneepjes van het oplichtersvak. Samen besluiten ze om de foute mannen die hen hebben belazerd te grazen te nemen.
NRC (★★) 'Anne Hathaway en Rebel Wilson spelen op de lach'
The Times (☆) 'Deze remake van Dirty Rotten Scoundrels is even cynisch als opmerkelijk slecht'
The Sun Is Also A Star (Ry Russo-Young)
Student en romanticus Daniel en de in Jamaica geboren pragmaticus Natasha ontmoeten elkaar - en vallen voor elkaar – op een magische dag in New York. Vonken vliegen er onmiddellijk vanaf tussen deze twee vreemdelingen. Maar is het lot voldoende om de prille liefde over te laten gaan in ware liefde?
Variety: 'Optimistische, all-American romantiek'
The Hollywood Reporter: 'Verrassend fletse romantiek'