De jonge wielerbelofte Felix staat op het punt om in Italië voor een semiprofessioneel team te gaan rijden. Hij wil koste wat het kost in de voetsporen van zijn fanatieke vader treden, die de absolute top nooit wist te halen.
VPRO Cinema (★★★★) 'Van de gebruikelijke wielerromantiek is weinig sprake in Coureur'
de Volkskrant (★★★) 'Zwijgzame personages en eenvoudige vertelwijze'
NRC (★★★★) 'Een verhaal over een gespierd lichaam tussen velden en bergen'
VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwste bioscoopfilms. Met deze week o.a. een wielrenner die in aanraking komt met doping, een tragikomedie over dakloze vrouwen en een surreëel drama over een hopeloze romanticus.
Coureur (Kenneth Mercken)
Les invisibles (Louis-Julien Petit)
De bewoners van een vrouwenopvang in Noord-Frankrijk zitten met de handen in het haar wanneer ze te horen krijgen dat de opvang geen subsidie meer krijgt. Sociale werkers krijgen de opdracht om binnen drie maanden deze dakloze vrouwen te laten re-integreren in de maatschappij.
VPRO Cinema (★★★) 'Onderhoudende tragikomedie'
NRC (★★★) 'Deze feelgoodfilm stelt interessante vragen over hulpverlening'
Hollywood Reporter: ‘Les invisibles brengt sprankjes hoop waar hoop bijna niet lijkt te bestaan’
Nocturne (Viktor van der Valk)
De opnames gaan bijna van start, maar regisseur Alex is nog altijd zoekende naar de essentie van zijn film. Zwervend door de nacht komt het moment dat hij ergens mee moet komen steeds dichterbij, maar alle inspiratie lijkt hem te hebben verlaten. Net als zijn vriendin, die zijn geworstel niet meer kon aanzien.
VPRO Cinema (★★★) 'Een lawine aan gedachten in een surreële wereld, vormgegeven als een klassieke film noir'
de Volkskrant (★★★★) 'Vurig pleidooi voor verbeelding'
NRC (★★★★) 'Een cinefiele ADHD-film die op zoek is naar zichzelf'
Pokémon Detective Pikachu (Rob Letterman)
In een stad waar mens en pokémon vredig samen leven komt rechercheur Harry Goodman bij een aanslag om het leven. Zijn zoon Tim gaat op zoek naar de daders, samen met de pokémon van zijn vader: een pikachu die niet alleen zijn geheugen kwijt is, maar die ook nog eens kan praten.
VPRO Cinema (★★★) 'Bij vlagen heerlijk tegendraads en gewaagd'
de Volkskrant (★★★) 'Zowaar de eerste fatsoenlijke Pokémon-film'
NRC (★★★) 'Feest van herkenning voor Pokémonfans'
Singel 39 (Frank Krom)
Wanneer de aantrekkelijke kunstenaar Max ineens op de stoep staat bij de 39-jarige chirurg Mo (eigenlijk Monique), ontstaat er een bijzondere vriendschap. Max valt op mannen, maar heeft ook een kinderwens.
VPRO Cinema (★★) 'Best een origineel uitgangspunt, maar tenenkrommend voorspelbaar uitgewerkt'
de Volkskrant (★★★) 'Humoristische dialogen en innemende hoofdrolspelers'
NRC (★★★) 'Singel 39 doet het ietsje anders dan gebruikelijk in het (conservatieve) genre'
Daymohk (Masha Novikova)
Documentaire over de Tsjetsjeense sterdanser en choreograaf Ramzan Achmadov, wiens dansgroep Daymohk onderdak krijgt bij de president van Tsjetsjenië. Om de traditie van de eeuwenoude volksdans in stand te houden, moet Ramzan afstaan wat hem het meest dierbaar is.
de Volkskrant (★★★) 'Ook verholen portret van een totalitair machoregime'
NRC (★★★) 'Daymohk biedt een fraai inkijkje in het Kadyrov-regime, een islamitische Sovjetparodie met gangstertrekjes'
L'animale (Katharina Mückstein)
De 17-jarige Mati en haar motorvrienden maken het iedereen lastig in hun plattelandsdorp, maar vooral Carla. Wanneer Sebastian, de leider van de club, verliefd wordt op Mati, maar zijzelf meer geïnteresseerd raakt in Carla, moet zij een keuze maken.
de Volkskrant (★★★) 'Blaast een vertrouwd onderwerp nieuw leven in'
NRC (★★★) 'Een melodramatische opeenstapeling van drama en obstakels'
Red Joan (Trevor Nunn)
De Britse Joan is in de tachtig en leidt een rustig leven als ze plots wordt gearresteerd voor spionage en hoogverraad. Terwijl ze de ernstige beschuldigingen onder ogen moet komen, blikt Joan terug op haar jonge jaren.
de Volkskrant (★★) 'Zelfs topactrice Judi Dench kan spionnenfilm niet redden'
NRC (★★★) 'Keurig kostuumdrama'
Empire Magazine (★★) 'Het verhaal is saai en conventioneel, terwijl het spannend en provocerend zou moeten zijn'