VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwe films in de bioscoop. Met deze week o.a. body horror met Demi Moore en twee Franse films over tieners.

Langue etrangère (Claire Burger)

Fanny, een 17-jarige scholiere uit Frankrijk, gaat op uitwisseling naar Duitsland. In Leipzig ontmoet ze haar penvriendin Lena, die even oud is als zij en zich al volop bezighoudt met politiek activisme.

VPRO Cinema (★★★★) 'Intiem gefilmd coming-of-agedrama'
NRC (★★★★) 'Fundamenteel moment in de ontwikkeling van een geëngageerde tiener'
de Volkskrant (★★★★) 'Buitengewoon teder coming-of-agedrama'
Filmkrant 'Het persoonlijke en het politieke zijn in Langue étrangère op z’n intiemst verbonden'

Sisterhood (Nora el Hourch)

Als Zineb tijdens een feestje wordt lastiggevallen door Zak, besluiten Zineb en twee vriendinnen actie te ondernemen. Onopgemerkt maken ze een video van Zak’s handtastelijkheden en plaatsen die de volgende dag op Instagram.

VPRO Cinema (★★★) 'Pamflettistische speelfilm over grensoverschrijdend gedrag, identiteit en klasse'
NRC (★★★★) 'Urgente film over klassenverschil en #MeToo'
Trouw (★★★) 'Roekeloos en vol van vriendschap'
Filmkrant 'De jonge acteurs zorgen voor lucht, hoop en momenten van oprechte ontroering'

Re-release: The Third Man (Carol Reed)

Wenen, 1948. De Amerikaanse westernschrijver Holly Martins (Joseph Cotten) wil zijn vriend Harry Lime (Orson Welles) opzoeken, maar hij blijkt nog net op tijd te zijn voor diens begrafenis, waar hij Harry's vriendin Anna en Calloway, het hoofd van de marechaussee, leert kennen. Martins komt erachter dat zijn vriend een zwarthandelaar in penicilline geweest is en vraagt zich af of Harry wellicht nog in leven is.

VPRO Cinema (★★★★★) 'Verontrustende sfeer'
NRC (★★★★★) 'Een legendarische spionnenfilm zonder spionnen'
The Guardian 'A near-perfect work'

Re-release: F for Fake (Orson Welles)

Bedrog. Fraude. Illusie. In F For Fake, een quasi-documentaire in vrije vorm van Orson Welles, houdt de legendarische filmmaker (en zelfverklaard charlatan) zich opnieuw bezig met de centrale bekommernis van zijn carrière: de dunne scheidslijnen tussen illusie en waarheid, kunst en vervalsing.

VPRO Cinema (★★★★) 'Een superieur staaltje van geluid- en beeldmontage'
The Guardian (★★★★) 'A playful, personal essay, full of worldly cynicism and twinkly-eyed charm'

Führer und Verführer (Joachim Lang)

Führer und Verführer volgt nazi-propagandaminister en Hitlers rechterhand Joseph Goebbels, wanneer die na het verlies bij de Slag om Stalingrad de Duitse publieke steun voor de oorlog probeert te behouden middels verschillende propagandatrucs.

VPRO Cinema (★★) 'Doet eerder aan als een televisiesoap over de nazi’s'
de Volkskrant (★★) 'Monotoon en taai dubbelportret van Hitler en Goebbels'
Filmkrant 'Laat zien hoe propaganda in het Derde Rijk werkte'
Het Parool 'Belangrijke geschiedenisles over de monsterlijkheden van het naziregime'

elke vrijdag