Helemaal als daar toepasselijk talent bij betrokken is als de broers
Ridley en
Tony Scott – meesters in het scheppen van gelikte werelden vol archetypische
helden. De Scotts bogen zich (uiteraard vóór het overlijden van Tony in 2012)
als producenten over Follets ruim duizend pagina’s dikke middeleeuwenroman World
Without End. Als regisseur werd
Michael Caton-Jones aangetrokken, van niet onaardige films als Rob Roy en
This Boy’s Life, en in de hoofdrollen werden o.a.
Ben Chaplin,
Miranda Richardson en
Cynthia Nixon gecast.
De internationale coproductie met een
budget van zo’n 45 miljoen dollar heeft kortom voldoende potentie. Het verhaal
is een vervolg op Follets roman The Pillars of the Earth, die in 2010 eveneens
tot miniserie werd bewerkt door de Scotts. Maar voorkennis is niet nodig, want
de gebeurtenissen spelen zich ruim honderdvijftig jaar later af. Alleen de
setting is hetzelfde.
Hoewel er historische voorvallen (de
honderdjarige oorlog, de uitbraak van de pest) en personages (koning Eduard III
van Engeland, koningin Isabella van Frankrijk) in voorkomen, draait het verhaal
vooral om een aantal bewoners van het fictieve stadje Kingsbridge in veertiende-
eeuws Engeland. Het duurt even voor die allemaal zijn geïntroduceerd, al kost
het dan weer weinig moeite ze te doorgronden. De ridders, jonkvrouwen,
geestelijken en bedelaars zijn óf wijs en ruimdenkend óf dom en bijgelovig, óf
te allen tijde nobel óf door en door vals.
Dat gaat snel vervelen.
En doet de serie al gauw de das om. Jammer, want de decors zien er overtuigend
uit (zij het opvallend schoon – dit zijn niet de middeleeuwen uit
Flesh+Blood of
The Name of the Rose) en de plot is best vermakelijk. Die wordt, in
navolging van moderne zwaardvechtseries als Rome en Game of Thrones, opgediend
met ruime doses bloed, geweld en seks. Toch houdt World Without End een
opvallend ouderwets karakter. Dit is geen serie uit de '
new golden age of television'.
Al met al aardig voor fans van
het boek en middeleeuwenfreaks. Andere geïnteresseerden kunnen beter gewoon naar
Game of Thrones kijken – is ook smeuïg en gaat ook min of meer over de
middeleeuwen, met een incidentele draak als bonus.
Thrillerschrijver Ken Follet staat niet bekend om zijn literaire stijl of psychologische diepgang, maar wel om spannende, toegankelijke plots, degelijke historische tijdsbeelden en handig gedoseerde pulpelementen. In theorie zouden zijn boeken prima bronmateriaal moeten leveren voor smeuïge films of series.
World Without End is verkrijgbaar in een luxe dvd- of blu-ray-box, met fraaie,
zij het niet al te veel toevoegende extra’s. Inclusief o.a. making of, hardcover
boekje, poster en kaartenset.