Groep A: Zuid-Afrika, Mexico, Uruguay en Frankrijk
Mocht Zuid-Afrika dit jaar wereldkampioen worden, dan komt er vast snel
verandering in, maar vooralsnog is het daar armoe troef wat voetbalfilms betreft
. Wordt er al een sportfilm gemaakt (Clint Eastwoods
Invictus), gaat ie over rugby, nota bene de sport van de blanke Afrikaners.
Ook Uruguay – filmdwerg met jaarlijks vier tot zes nieuwe films – is in deze
poule geen serieuze kanshebber.
De strijd gaat dus tussen Frankrijk en
Mexico, en dan valt op dat Frankrijk, toch wereldkampioen in 1998, bijna geen
voetbalfilms produceert. De belangrijkste bijdrage is nog wel het portret van
stervoetballer Zinédine Zidane. In
Zidane, un portrait du 21e siècle volgen 17 camera’s in ‘realtime’ de
verrichtingen van Zidane tijdens de competitiewedstrijd Real Madrid – Villareal
op 23 april 2005. Maar hoe mooi gefilmd ook, dit is meer conceptuele kunst dan
speelfilm, zodat Mexico poulewinnaar wordt. Daar werd immers het charmante
Rudo y Cursi gemaakt. Met in de hoofdrollen de twee belangrijkste Mexicaanse
acteurs van het moment,
Gael Garcia Bernal en
Diego Luna, als twee voetballende broers die voor rivaliserende teams
uitkomen.
Groep B: Argentinië, Nigeria, Zuid-Korea en
Griekenland
Eitje voor topfavoriet Argentinië. In Nigeria maken
ze aan de lopende band goedkoop geproduceerde films (en daar zullen vast ook wel
voetbalfilms tussen zitten), maar die bereiken het westerse publiek niet. In
Zuid-Korea is er inmiddels, na de vierde plaats in 2002, wel een Guus
Hiddinkstadion in miljoenenstad Gwangju, maar een Guus Hiddinkfilm is er nog
niet. En ook de Grieken, Europees kampioen in 2004, zijn niet trots genoeg op
hun voetballers om daar een hele film aan te wijden.
Blijft over
Argentinië. Met een tweetal films over voetbalheilige Diego Maradona (Maradona,
la mano di Dio en El camino de San Diego) en verschillende films waarin voetbal
het decor is van de bloedige politieke geschiedenis van het land. In Croniqua di
una fuga wordt een keeper gekidnapt, en in Oscarwinnaar
El secreto de sus ojos wordt een seriemoordenaar bij de kladden gegrepen
tijdens een wedstrijd van de Albicelestes.
Groep C: Engeland
, Verenigde Staten, Algerije en Slovenië
De eerste echt
spannende poule. Niet vanwege het filmaanbod uit Algerije en Slovenië, maar
vanwege de opvallend hoge productie voetbalfilms uit de VS. Daar bestaan hele
subgenres over typisch Amerikaanse sporten als honkbal, football en basketbal,
elk met de eigen wetten en clichés. Maar ook op het gebied van de voetbalfilm
willen ze nogal eens een poging doen. Soms met redelijk succes, zoals John
Hustons sterrenfilm
Escape to Victory, waarin een clubje krijgsgevangenen in plaats van te
ontsnappen liever een wedstrijd tegen de Duitse be- wakers speelt. Soms met
tenenkrommend resultaat, zoals in de kinderfilms Just for Kicks en Soccer Dog:
The Movie. Opvallend is dat in de vs de voetbalfilm vaak gelijk staat met
familiekomedie. Leuk spelletje, maar niet voor volwassenen (en al helemaal niet
voor echte mannen). Vandaar dat Engeland uiteindelijk toch gemakkelijk eerste
wordt in deze poule. Een kleine greep uit de indrukwekkende reeks Britse
voetbalfilms:
There Is Only One Jimmy Grimble,
Bend It Like Beckham, The Match, Goal!,
Hooligans,
Looking for Eric,
The Damned United.
Groep D: Duitsland, Australië, Servië
en Ghana
Duitsland, uiteraard. Maar zoals gebruikelijk bij
gebrek aan beter. Want al is het aantal voetbalfilms in Duitsland op één hand te
tellen, dan nog blijven ze de concurrentie makkelijk voor. Met dank aan de
verwaarloosbare films
Das Wunder von Bern, over het verrassend door Duitsland gewonnen WK in 1954
(3-2, na 0-2 achter, tegen het Hongarije van de legendarische Puskás), en
Männer wie wir, over een homoteam dat het opneemt tegen een elftal hetero’s
.
Groep E: Nederland, Denemarken, Japan en Kameroen
Laten we eerlijk zijn, ook niet zo’n sterke poule. Je zou denken dat de frank
en vrij voetballende Denen wel eens een voetbalfilm gemaakt hebben, maar
blijkbaar botste dat met de strenge Dogmaregels, want vooralsnog blijven de
Denen op nul steken. En dat is ongeveer even veel als Japan en Kameroen, zodat
Oranje op zijn sloffen doorgaat. We noemen slechts
All Stars,
In oranje,
De Zwarte Meteoor en Maarten de Vos’ prachtige documentaire
Nummer 14, Johan Cruijff.
Groep F: Italië, Paraguay,
Nieuw-Zeeland en Slowakije
En weer gaat een groot voetballand
verder. Italië maakt gehakt van de andere drie, die niet opgewassen zijn tegen
klinkende voetbalfilms als Italia-Germania 4-3, waarin de ontmoeting tussen
Italië en Duitsland tijdens het WK in 1970 wordt overgespeeld;
Anche libero va bene, over een alleenstaande vader die wil dat zijn zoontje
gaat zwemmen, maar uiteindelijk concludeert: ‘ook libero is goed’; en
Ultrà, over de (bloeddorstige) fans van AS Roma.
Groep G
: Brazilië, Noord-Korea, Ivoorkust en Portugal
Voetbal is oorlog
, en daar lijkt Noord-Korea wel mee uit de voeten te kunnen, maar voetbalfilms
zijn daar nog niet van de officieel goedgekeurde band gerold. En ook Ivoorkust
doet (nog) niet mee. Wat de strijd beperkt tot moederland Portugal en
kroonkolonie Brazilië. En niet alleen voetballend is Brazilië (vijf keer
wereldkampioen, tegen Portugal nul) de voormalige heerser voorbijgestreefd, ook
wat voetbalfilms betreft heeft Portugal weinig in te brengen. Want terwijl
Brazilië op de proppen komt met
O Ano em Que Meus Pais Saíram de Férias, dat zich afspeelt tijden het in
Brazilië gehouden WK van 1970, en een heuse biopic over het ‘kleine vogeltje’
Garrincha, kan Portugal daar weinig tot niets tegenover stellen.
Groep H: Spanje, Honduras, Zwitserland en Chili
Geen
verrassingen in deze poule. Terwijl Honduras ooit vier dagen oorlog voerde met
El Salvador vanwege een misgelopen WK-kwalificatie in 1969, is die gebeurtenis
nooit vereeuwigd in een speelfilm. Ook Zwitserland en Chili doen voor de vorm
mee in deze poule, makkelijk gewonnen door topfavoriet Spanje (bij het echte WK
), dat dan toch een handvol voetbalfilms heeft geproduceerd. Waarvan La gran
final en
Días de fútbol nog de minst onbekende zijn.
FINALE
De winnaar uit de bovenste helft – Mexico, Argentinië, Engeland, Duitsland –
laat zich raden. De Britten zijn met afstand het trotst op ‘hun’ voetballers, en
laten dat veel en graag blijken in hun speelfilms. Ook de winnaar uit de
onderste helft is geen verrassing: Nederland. Weer een finale, want geen van de
concurrenten kan op zoveel voetbalfilms bogen als Oranje. En dan hebben we nog
niet eens alle voetbalverwijzingen in de films van
Eddy Terstall meegerekend.
En wie wint de finale? Hoewel Nederland
een goeie poging doet, zijn onze All stars en zwarte meteoren in oranje niet
opgewassen tegen de sterren van Made in Brittain (
Tim Roth), Bend It Like Beckham (
Keira Knightley) en Looking for Eric (
Eric Cantona). Zijn we er weer ingetuind!
Tijdens het WK een voetbalfilm uitbrengen lijkt een eitje, maar blijkt eenvoudig noch lucratief. Voetbalfilms worden, ondanks het miljardenpubliek tijdens het WK, zelden kaskrakers.