Eindelijk uitgepraat met de praatgrage beambte ga ik, voorzien van goede raad - 'Stop je paspoort weg, sweetie' - op weg naar de metro.
Of de Upfronts leven in New York? Ze zorgen in elk geval voor drukte in Midtown. Weer bovengronds lopen we er zo'n beetje meteen tegenaan: vlakbij 8th Avenue stuiten we op een 'red carpet', voor het gebouw waar de Spaanstalige zender Telemundo zijn presentatie houdt. Een haag van modellen, gekleed in weinig meer dan een pilotenbril, is geposteerd ter ontvangst van pers en adverteerders.
Want daarom draaien de Upfronts: het gaat om de seizoenspresentatie van alle networks . Dé kans om reclamezendtijd te verkopen, terwijl de pers aandacht moet besteden aan de nieuwe programma's. Nee, een model of wat kan er hier wel van af.
Dat de Upfronts leven deze week, blijkt ook uit het nieuwe nummer van New York Magazine dat vandaag verscheen, met een grote coverfoto van Jessica Paré (Don Drapers bekoorlijke Franstalige echtgenote) uit de serie Mad Men. Na Vanity Fair opnieuw een tijdschrift helemaal in het teken van televisie. Terwijl de grote zenders hun herfstschema presenteren aan adverteerders, is de televisie- industrie bezig te exploderen 'on an almost nightly basis', schrijft het blad in een special met als thema 'het nieuwe kijken'.
Er hangt onzekerheid in
de lucht, maar er is ook nieuw elan, een innovatieve see-what-sticks-
mentaliteit die tv beïnvloedt op elk niveau. Fans kunnen hun favoriete show op
zo'n beetje elk apparaat en op ieder moment bekijken. Maar ondanks de nieuwe
fragmentatie wordt tv kijken weer meer iets gezamenlijks, dankzij de social
media die real-time discussies tussen fans mogelijk maken en waardoor live-tv
kijken weer leuk wordt.
We schreven het al eerder (in de blog over
Vanity fairs tv issue): tv kijken is hot. Intussen staan de modellen bij
Telemundo zich te vervelen. Hun taak is het om de VIP's straks de weg te wijzen
naar de volgende sessie elders, legt een er desgevraagd uit. Maar wat Telemundo
precies is, ze heeft geen idee. De snelgroeiende Spaanstalige gemeenschap wel.
Met ruim 50 miljoen Hispanics (tweetaligen: Spaans/Engels) in 2011 is Telemundo
een steeds belangrijker speler op het eigen terrein. De zender heeft wel reden
de rode loper uit te leggen, met advertentie-inkomsten die vorig jaar stegen met
25 procent. Het aanbod verbreden, is een van de doelen van de huidige directeur
, Emilio Romano, vertelde hij vorig jaar tegen de New York Times. Telemundo
onderscheidt zich van de grote concurrent Univision door bijna altijd
Engelstalige ondertitels aan te bieden.
De langbenige modellen voor de deur bij de perspresentatie spreken trouwens allemaal Engels. Dat dan weer wel.
Ilse van der Velden, New York
Meer artikelen over de Upfronts in New York