De covergirls van Vanity Fair komen deze maand niet van het popodium of het
modellenbureau; het zijn actrices uit de televisieseries Homeland, Downton Abbey
, The Good Wife en Modern Family. Totaal verschillende series, maar één ding
hebben ze gemeen: ze doen het geweldig, en maken de tongen los. Is televisie,
zoals Vanity Fair beweert, de nieuwe cinema?
Lees verder
Tijdens de zogenoemde 'Upfronts' presenteren Amerikaanse televisiestations hun nieuwe series aan de pers en adverteerders. Ilse van der Velden doet verslag vanuit New York.
Vanity Fair's tv-issue
'Upfronts, huh?'
'The Upfronts? What on earth is thát?' De douanebeambte die gisteren mijn
paspoort stempelde had er nog nooit van gehoord. Wel had hij, eenmaal op de
hoogte van de reden van mijn komst hier, een leuk verhaal over zijn dochter van
dertien, die pas op een 'meet & greet' was van haar favoriete tv-programma. Zó
dicht bij haar grote held had ze gestaan. Eindelijk uitgepraat met de praatgrage
beambte ga ik, voorzien van goede raad - 'Stop je paspoort weg, sweetie' - op
weg naar de metro.
Lees verder
Een Amerikaanse klassieker
Niet overal is de rode loper uitgerold, merken we op de zeventiende
verdieping van het CBS-gebouw aan Broadway. In een klein, zweterig
vergaderzaaltje kijken wij op een scherm naar de echte presentatie, die verderop
in Carnegie Hall gehouden wordt voor een zaal vol sterren en adverteerders.
Drinken zij na afloop cocktails in Lincoln Center, wij doen het hier met blikjes
Coca Cola. Een Amerikaanse klassieker, net als CBS.
Lees verder
Money, money, money
Dé twee verhalen deze week tijdens de New York Upfronts gaan over comedy en
nieuwe media. Beide zijn booming. NBC komt komend najaar met vier nieuwe sitcoms
, wat hun totaal op tien brengt, FOX met drie; andere zenders zetten hun
comedies, zoals The Office en Two and a Half Men op betere tijden. Of kijkers de
humor er ook van inzien, als de nieuwe series straks op het scherm komen, is,
zoals de New York Times dinsdag schrijft, 'a multibillion dollar question.'
Lees verder
Angst en verlangen
Met een horde gillende tieners achter dranghekken en acteurs die
handtekeningen uitdelen, hebben de Upfronts soms veel weg van Hollywood. De '
suits' zien het minzaam glimlachend aan. Want het mag er niet zo uitzien, maar
het draait vandaag toch echt om hen, en nu eens niet om 'the talent.' Terwijl
het circus aan de overkant van de straat voortduurt, met limo's die af en aan
rijden, praten adverteerders, zenderbazen en reclamebedrijven onverstoorbaar
verder.
Lees verder
De personages liggen op straat
'Tv is bigger than life', zeggen ze hier. Maar hoeveel groter? Soms scheelt
het maar een haartje. Hier in New York komen realiteit en fictie elkaar nogal
eens tegen. Wat je op een dag voorbij ziet komen kan zo op tv, of in de film. De
inspiratie voor een bonte stoet nieuwe personages ligt op straat.
Lees verder