De adverteerders hebben de hoepel in handen, om de circusmetafoor nog even
vast te houden, de zenders zijn de poedels die erdoor springen. Hoeveel
miljoenen gaan adverteerders straks besteden, hoeveel air kopen ze, welke series
zien ze zitten, en welke niet? De zenders kunnen er alleen maar het beste van
hopen. Hebben ze, in de weken en maanden voor deze week losbarstte, in hun
vergaderzaaltjes de juiste keuzes gemaakt, als het ging om welke pilots groen
licht kregen en welke niet? De Upfronts zijn een week vol angst en verlangen
voor mannen als Leslie Moonves, de baas van CBS, en Ted Harbert van NBC.
Zoals de New York Times opmerkte, zijn de Upfronts ook het moment om de
stemming te peilen. Hoe denken de televisiemakers van Amerika dat de kijkers
zich voelen? Wat hebben ze nodig, volgens hen? Een paar dingen vallen op. Er
moet meer gelachen worden, blijkbaar; de zenders komen niet voor niets met een
hele reeks nieuwe comedies. Lachen is immers het beste medicijn, en in deze
crisis, waarvan het einde nog lang niet in zicht is, kan de gewone Amerikaan wel
een uitlaatklep gebruiken, ‘s avonds na zijn baan, of tweede baan – als hij al
werk heeft. Je hoort het zo’n zenderbaas zeggen: laten we de mensen een lol doen
, jongens. Even niet zo moeilijk. Gewoon ontspannen lachen voor de buis - wie
wil dat nu niet? Good point.
Met een horde gillende tieners achter dranghekken en acteurs die handtekeningen uitdelen, hebben de Upfronts soms veel weg van Hollywood. De 'suits' zien het minzaam glimlachend aan. Want het mag er niet zo uitzien, maar het draait vandaag toch echt om hen, en nu eens niet om 'the talent'. Terwijl het circus aan de overkant van de straat voortduurt, met limo's die af en aan rijden, praten adverteerders, zenderbazen en reclamebedrijven onverstoorbaar verder.
Gooi er een handvol superhelden bij, en klaar ben je. Want dat hebben de Amerikanen nu blijkbaar ook nodig: sterke mannen die nietsontziend de klus klaren, hoe moeilijk ook. Vandaar de superboogschutter in de fantasyserie Arrow. En het Beast, helft van het duo uit Beauty and the Beast heeft armen waarin elke Amerikaanse vrouw zou willen schuilen en een kracht en stamina die iedere man wel kan gebruiken. Het is opvallend: Arrow, Beauty and the Beast, maar ook Elementary en Vegas, ademen een zekere grimmigheid en worden bevolkt door mensen die het recht in eigen handen nemen.
Ilse van der Velden, New York
Meer artikelen over de Upfronts in New York