Alweer een teken van de nieuwe, verhoogde status van tv: series worden tegenwoordig even groot gepromoot als films. Het viel op tijdens Comic Con – Variety sprak van een ‘gekte’ rond tv series daar- we zagen het eerder dit jaar in New York, en we merkten het hier bij de première van The Newsroom. Tv? De rode loper gaat er voor uit.

Wij, persmuskieten van de tv-redactie, zijn gewend aan soberheid. Een broodje kaas en koffie kunnen we krijgen, dat is het wel. Nee, dan HBO. Een heus evenement had HBO op touw gezet, compleet met rode loper, dresscode (tenue de ville, dus jasje voor de heren), bubbels, hostessen, hapjes en live-muziek bij, de woordkeus alleen al, 'de Nederlandse première van The Newsroom'. U weet wel, de neergesabelde maar goed bekeken nieuwe serie van Aaron The West Wing Sorkin. Gooi er na afloop een paneldiscussie tegenaan, met onder andere nieuwslezer Rick Nieman van RTL Nieuws, en je hebt geen viewing, maar een feestje met cachet. Het miste z’n uitwerking niet: The Newsroom kreeg hier meer aandacht dan je zou verwachten van een serie die niet eens op de reguliere tv te zien is, maar alleen tegen betaling.

 

Trailer voor The Newsroom

TV-drama groeit, en de aandacht ervoor groeit mee. Het was ons in mei in New York al opgevallen: op Times Square, frontlinie van de permanente reclame-oorlog die in New York op de gevels wordt uitgevochten, hangen niet alleen billboards van musicals als Mamma Mia maar ook van True Blood, Dallas en Glee.

Tijdens Comic Con vorige week (zie ook de blogs van collega Rick de Gier) was zelfs sprake van een 'gekte', schrijft Variety; tv-zenders trokken alles uit de kas, de druk dat alles groter en beter moet, was voelbaar aldus het vakblad. Voor het eerst op Comic Com was de grootste zaal waar 6.500 man in past bezet door tv series, zoals Game of Thrones en The Walking Dead. Het voorstellen van de nieuwe cast en bekendmaken van premièredata (Thrones 31 maart, Dead 15 oktober) is tegenwoordig een event. Maar ook dat een serie stopt, is reden voor een bijeenkomst; fans konden in San Diego afscheid nemen van Dexter, dat aan z’n laatste seizoen toe is, en van Alan Ball, die stopt als showrunner van True Blood. Hij kreeg van het publiek een staande ovatie- als een echte ster.

 

Ilse van der Velden twittert ook over tv-series