Vergis je niet: de zaal vol powersuits uit de advertentie-industrie die
woensdag zo gezellig meedeinde met LL Cool J bij de presentatie van CBS heeft
macht, veel macht. Volgens het laatste Nielsen-rapport van mei 2012 ging er
vorig jaar 72 miljard om in tv-reclame. Yep. Online was dat zes miljard, om de
verhoudingen even aan te geven. Tuurlijk, nieuwe media zijn de toekomst. Maar in
het licht van deze cijfers krijgt de uitspraak van de CBS-baas woensdag over
het belang van het Eerste Scherm, dat nummer een blijft, nieuwe betekenis.
De cijfers maken duidelijk hoe belangrijk het is voor een zender, dat series
waarin ze miljoenen investeren ook aanslaan. Populariteit betaalt zich
rechtstreeks uit. Zo kon Grey's Anatomy, destijds een van de populairste series
, in 2007 419 duizend dollar vragen per reclamespot, vergeleken met 248 duizend
voor CSI, dat gemiddeld vijf miljoen kijkers meer trok maar niet zo hot
was. (Overigens: CSI Miami is de nek omgedraaid, werd deze week bekend.)
Om hun series te promoten hebben de zenders dan ook wel wat over. New York is
dezer dagen behangen met kolossale billboards van tv-series; op Times Square
torent een reuze-House boven de mensen uit en we zagen ergens een enorme
cowboyhoed: Dallas (‘The backstab never felt zo good’) is terug, en begint 13
juni aan een tweede leven met gewoon de oude J.R., Bobby en Sue Ellen - over
retro-tv gesproken (zie vorige blog
).
Over zoiets als
Auto Hop - een eerder dit jaar aangekondigde technisch snufje dat
satellietzender Dish Network in sommige ontvangers inbouwt om abonnees in staat
te stellen automatisch reclameblokken over te slaan - zijn de zenders dan ook
not amused. De topman van NBC, Ted Harbert, noemde het zondag 'een aanslag op
ons eco-systeem'. Het is dit soort innovaties van nieuwe media, het andere grote
onderwerp deze week, dat zenderbazen en adverteerders de bibberaties geeft.
Andere manieren van tv-kijken mogen relatief nieuw en nog tamelijk marginaal
zijn, ze trekken jongeren weg van de buis en daardoor vergrijst het live-
kijkende publiek, en dalen de prijzen van tv-reclame.
Wat ook moet
veranderen, zei hij, is de meting van de kijkcijfers – goed punt van Harbert.
Kijkcijfers moeten cross-platform worden gemeten, zodat alles meetelt, op wat
voor scherm(pje) ook wordt gekeken. Marketeers willen weten hoeveel mensen er
kijken op alle platforms samen. 'Je wil die antwoorden hebben, en voor de
hoeveelheid geld die je spendeert heb je daar ook recht op.' De Upfronts? Money
money money.
Ilse van der Velden, New York
Meer
artikelen over de Upfronts in New York
Dé twee verhalen deze week tijdens de New York Upfronts zijn comedy en nieuwe media. Beide zijn booming. NBC komt komend najaar met vier nieuwe sitcoms, wat hun totaal op tien brengt, FOX met drie; andere zenders zetten hun comedies, zoals The Office en Two and a Half Men op betere tijden. Of kijkers de humor er ook van inzien, als de nieuwe series straks op het scherm komen, is, zoals de New York Times dinsdag schrijft, 'a multibillion dollar question.'