De film
Wanneer tiener Sergey (Grigoriy Fesenko)
terechtkomt op een speciaal internaat voor dove jongeren, moet hij zijn plek
zien te vinden in het criminele netwerk van de school: de Tribe. Dit genootschap
houdt zich bezig met diefstal en prostitutie. ‘s Nachts brengen ze meisjes naar
parkeerplaatsen voor vrachtwagens en roken vervolgens stoicijns een sigaret
terwijl de meisjes de cabines inklimmen. Door mee te doen aan enkele overvallen
klimt Sergey steeds hogerop in de hiërarchie en wordt hij een van de pooiers.
Dan valt hij voor een van de meisjes (Yana Novikova); het begin van alle ellende
.
De maker
Miroslav Slaboshpitsky, geboren in
Kiev (Oekraine). Na een filmstudie in zijn geboortestad werkte hij als
scenarist voor verschillende tv-flms. Slabosphitsky's eerste korte film, The
Intsydent, heeft op 25 verschillende filmfestivals gedraaid.
Spraakmakend
In festivalhit The Tribe wordt enkel in gebarentaal
‘gesproken’. Er klinken geen dialogen. En die gebarentaal wordt niet
ondertiteld. De kijker moet het doen met de suggestie. Slaboshpitsky liep al
langer met het idee om een moderne 'stomme film' te maken waarin de stilte en
het gebrek aan dialoog logisch in het verhaal zouden passen. In zijn korte film
Deafness (2010), waar hij een Gouden Beer mee won, experimenteerde hij met deze
manier van vertellen, en het werkte. Dankzij steun van het Hubert Bals Fonds kon
hij zijn speelfilmdebuut The Tribe realiseren. Een duistere, tragische film die
zich afpeelt op een doveninstituut met enkel doven als acteurs. Op het
omgevingsgeluid na is de film geluidloos. Zelf vergelijkt Slaboshpitsky The
Tribe met abstracte dans en het Japanse Kabuki-theater.
Welke films maken de tongen los op het IFFR 2015? In deze serie lichten we een aantal opvallende producties uit. Met commentaar van de maker. Vandaag: The Tribe, een harde film in gebarentaal. Zonder ondertiteling.
Drie vragen aan de maker
Voor uw film werkte u enkel met niet-
professionele, dove acteurs. Hoe verliep dit?
‘We haalden onze
acteurs uit Oekraine, Rusland en Wit-Rusland. Er zijn wereldwijd relatief weinig
dove mensen dus het was een hele uitdaging om mensen te vinden die precies
pasten bij de personages die je hebt geschreven. In het gebied waar wij gescout
hebben is minder dan één procent van de bevolking doof. Eigenlijk verschilde het
verder niets van het werken met acteurs die wel horen. Tijdens het filmen was
er bijvoorbeeld een probleem met hoofdrolspeelster Yana Novikova. Haar vriendje
verbood haar de seksscènes te doen, dus zij weigerde in eerste instantie. Er was
al heel veel materiaal geschoten, dus ik moest een oplossing vinden. Ik heb
haar verschillende films laten zien – La vie d’Adele van Abdellatif Kechiche en
9 songs van Michael Winterbottom, om haar te laten wennen aan het idee van seks
in film, en dat dit niet direct porno hoeft te zijn. Uiteindelijk heeft ze het
uitgemaakt met haar vriend en de scenes gedraaid.’
De stijl van
de film is opvallend. Veel lange shots, geen close-ups. Wat hebben deze keuzes
bijgedragen aan de film?
‘Technieken als slow motion, close-ups en
long shots zijn filmische hulpmiddelen die op zichzelf niet veel betekenen; ze
kunnen onnodig afleiden. Voor The Tribe wilde ik een docu-achtig gevoel creëren
. Omdat de kijkers geen dialoog hebben als houvast, kunnen ze niet afdwalen of
even om zich heen kijken; anders missen ze direct stukken uit het verhaal. De
manier van filmen zorgt ervoor dat de kijker de film wordt ingetrokken en wordt
gedwongen actief te kijken.’
Wat is uw volgende project?
‘Een film die Luxemburg gaat heten. Het gaat over het bewaakte gebied in
Chernobyl; een gebied even groot als Luxemburg. Als je daar naar binnen wilt,
word je eerst helemaal gecontroleerd en moet er gezorgd worden dat je veilig dat
gebied in kunt. Ik heb daar een lange tijd als journalist gewerkt, gezwommen,
gerend. Het is een extreem gevaarlijk gebied waar maar weinig mensen zijn
geweest. Over deze ervaring wil ik graag vertellen.’