Terwijl de aftiteling rolt, vraag je je vertwijfeld af waar je in vredesnaam
naar hebt zitten kijken. Toch spoken dagen of zelfs weken later nog scènes door
je hoofd. Zo’n film is The Wolfpack. De documentaire was vorig jaar een grote
hit in het festivalcircuit en is deze week voor het eerst op televisie te zien.
Het verhaal van The Wolfpack is een soort duister sprookje over zes broers:
Bhagavan, de tweeling Govinda en Narayana, Mukunda, Krisna en Jagadesh Angulo,
die door hun tirannieke vader jarenlang binnengehouden zijn in een sociale
huurwoning in New York. Hun vreemde namen hebben ze aan diezelfde vader te
danken, de Peruviaanse Hare Krisna-aanhanger Oscar. Die ontmoette de Amerikaanse
Susanne toen zij als hippie de Inca Trail wandelde. Het stel kwam in New York
terecht op weg naar Scandinavië, dat ze zagen als de ideale omgeving om kinderen
op te voeden. Mede vanwege de principiële weigering van vader Oscar om te
werken, vetrokken ze nooit meer uit het flatje op de zestiende verdieping aan de
Lower East Side.
Na hun dochter Visnu, die een verstandelijke
beperking heeft, werden de zes jongens geboren. Oscar zag zijn gezin graag als
een soort religieuze commune, die in een beschermde omgeving moest blijven. De
straten van de stad diep onder hen waren volgens de vader veel te gevaarlijk, en
hij was de enige met een sleutel van het huis. Maximaal een paar keer per jaar
ging de rest van het gezin naar buiten. Ook moeder Susanne moest thuisblijven,
waar ze haar kinderen les gaf. Het gezin leefde van de bijstand en de toelage
die Susanne van de regering kreeg voor het thuisonderwijs.
Veertien jaar lang werden de zes broertjes Angulo door hun vader thuis opgesloten. Al die tijd waren films hun enige contact met de buitenwereld. In documentairehit The Wolfpack hun ongelooflijke verhaal.
Films
De zes broers, allemaal met
ravenzwart haar tot hun middel, groeiden dus midden in de wereldstad op in
totale afzondering. Zelfs de buren wisten niet van hun bestaan af. Hun enige
verbinding met de buitenwereld was de dvd- en videocollectie van hun vader,
bestaande uit ruim 5000 films. De broers leefden dag en nacht in cinema,
schreven hele films uit en speelden ze na met zelfgefabriceerde outfits en
attributen. Tot hun favorieten behoorden Quentin Tarantino’s Reservoir Dogs,
Christopher Nolans The Dark Knight en de Godfather-cyclus, maar ook Franse
Nouvelle Vague en Italiaans neorealisme.
Echt ongelukkig waren de
jongens niet. Ze wisten immers niet wat ze misten en ook zij waren ervan
overtuigd dat ze op straat gevaar liepen. Maar naarmate ze ouder werden begon er
toch wat te knagen. Op een dag besloot Mukunda, de meest voortvarende van het
stel, de deur uit te lopen toen zijn vader boodschappen aan het doen was. Om
anoniem te blijven, droeg hij een masker zoals Michael Myers in de horrorfilm
Halloween. Dat liep natuurlijk in de gaten, hij werd van de straat geplukt en
naar een ziekenhuis gebracht. Sindsdien werden hij en zijn broers verplicht om
therapie te volgen en kwamen ze samen wat vaker buiten. Vaak waren ze dan
gekleed als hun filmhelden.
Op een van die uitstapjes, in 2010, zag
regisseur Crystal Moselle het stel op straat. Zelfs in New York, waar toch
behoorlijk veel excentriekelingen rondopen, vielen ze op. Ze sprak hen aan en
toen ze vertelde dat ze films maakte, waren de broers meteen geïnteresseerd.
Langzamerhand ontstond er een vriendschap en kwam ze ook bij hen over de vloer,
met haar camera. Drie jaar lang duurde haar project, waarin de broers de wereld
steeds iets verder ontdekten en ook steeds meer loslieten over hun geïsoleerde
jeugd. Moselle kreeg toegang tot oude
homevideo’s en gaf de jongens een
camera om hun leven en cinematografische experimenten te filmen. Ook moeder
Susanne, en zelfs vader Oscar, die een paranoïde alcoholist bleek te zijn,
vertelden Moselle over hun beweegredenen.
Sundance
De film die al dit materiaal opleverde is minder sprookje en meer reality soap
: intrigerend, fascinerend, maar hij roept ook veel vragen op. Het grootste
raadsel is hoe pubers die nooit een sociaal leven hebben gehad en geen contact
met anderen, zo accuraat op hun eigen situatie kunnen reflecteren. Rustig, met
humor en vol inzichten doen ze hun verhaal. Volgens henzelf hebben ze dat
allemaal te danken aan de films die ze hebben gezien.
The Wolfpack, de
eerste lange documentaire van Moselle, ging in première op het prestigieuze
Sundance festival en won daar meteen een grote prijs. Alle hoofdpersonen waren
er om die in ontvangst te nemen.
Sindsdien is hun leven nogal
veranderd. De broers vliegen de hele wereld over om de documentaire te promoten
, waarbij ze veel van de decors herkennen uit de films waarmee ze zijn
opgegroeid. Het verschijnen in hun eigen film heeft ze geholpen zich te
ontplooien. Govinda is cameraman geworden en Bhagavan geeft yogales. Sommigen
hebben hun haar afgeknipt en wonen op zichzelf. Maar de relatie met hun ouders
blijft goed. Moeder Susanne herenigde zich met haar familie in het midwesten en
zelfs vader Oscar schijnt de documentaire te waarderen. Misschien omdat The
Wolfpack heeft bewerkstelligd wat hij altijd al voor ogen had: een stel heel
bijzondere zoons.
Met wat er rondslingert in huis weten de
broertjes Angulo hun favoriete films na te spelen. Herkent u de films en
personages?
Doe de quiz op vpro.nl/
wolfpack