Van 14 tot en met 24 april vindt in Filmmuseum EYE de 32ste editie van het Imagine Film Festival plaats. Hieronder de tips van VPRO Cinema en van festivaldirecteur Chris Oosterom.
Tips van de directeur
Midnight Special (VS, Jeff Nichols)
Het mysterie van de achtjarige Alton en de gaven die hem worden toegedicht,
mondt uit in een lyrische, Spielbergiaanse finale. Jeff Nichols (Mud, Take
Shelter) mengt de van hem bekende schildering van het Amerikaanse heartland met
bovennatuurlijke elementen tot een spirituele road movie.
February (VS, Osgood Perkins)
Regisseur Perkins (de zoon van
Anthony) maakte met February een film die uitblinkt in beheersing. Met ijskoude
, lege ruimtes en een spaarzame score van zijn broer Elvis bouwt hij de spanning
effectief op. En je moet goed opletten om de belangrijkste gebeurtenissen niet
te missen.
The Lure (Polen, Agnieszka Smoczynska)
Twee zeemeerminnen komen terecht in een louche nachtclub in Warschau. Eén van
hen wordt verliefd op een mens. Met The Lure maakte de Poolse regisseur
Agnieszka Smoczynska een fantasy-horror-musical met een heerlijke retro-
oostblokvormgeving.
What We Become (Denemarken, Bo Mikkelsen)
Wie wil weten hoe Nederland zou kunnen reageren op de uitbraak van een
ramp, moet maar eens kijken naar deze Deense film. In een gegoede buitenwijk,
zoals je die bij ons ook overal ziet, reageren burgers aanvankelijk nonchalant
en eigenwijs op noodmaatregelen. Tot de ME hun straat afsluit en overtredende
burgers zonder pardon neerschiet. Ingehouden en toch huiveringwekkend.
The Witch (VS, Robert Eggers)
Een streng religieuze familie in
het 17e eeuwse New England verdenkt een van hun dochters van hekserij. Bloedmooi
gefotografeerde film laat de paranoia en bijgelovige angst van de familie zien
, maar heeft ook oog voor gebeurtenissen die wel degelijk op hekserij wijzen.
Regisseur Eggers laat zijn publiek zo tot de laatste minuten in het ongewisse.
Tips van VPRO Cinema
Lo chiamavano Jeeg Robot (I, Gabriele
Mainetti)
Kruimeldief/loser valt in een in de Tiber gedumpt vat
met radioactief afval en kan ineens over superkrachten beschikken. Het duurt
even voor hij beseft hoe hij die het best kan inzetten. Meer sociaalrealisme dan
comicverfilming, met hoofdrol voor Rome.
The Survivalist (GB,
Stephen Fingleton)
In een post-apocalyptische wereld probeert een
man diep teruggetrokken in het bos te overleven. Maar is hij nou de survivalist
uit de titel, of zijn het de oude vrouw en haar dochter die onverwachts langs
komen? Geen uitleg en geen filmmuziek. Kaal en sober dus, maar onverbiddelijk.
Embers (USA/POL, Claire Carré)
Nog een post-
apocalyptische wereld. En weer weinig uitleg. Al wordt snel duidelijk dat een
virus het geheugen verwoest. Wat resulteert in doelloos rondzwervende mensen. Al
lijken de jongeman en het meisje met het zelfde polsbandje een verleden te
delen…
Veteran (ZKO, Ryoo Seung-wan)
Bioscoophit in Zuid-Korea (meer dan dertien miljoen verkochte kaartjes) over
keiharde politie-inspecteur die vergeefs verwende en sadistische playboy
probeert in te rekenen. Actiekomedie met melancholiek randje.