Afspiegeling
Goede filmmakers hebben
altijd geweten dat een zorgvuldig gekozen omgeving bepaalde eigenschappen van
hun personages kan versterken. Jack Nicholsons personage in
The Shining verstrikt zich nu eenmaal makkelijker in zijn eigen waanzin in
het enorme, geïsoleerd gelegen
Overlook Hotel dan in een willekeurig hotel in de stad. En de gangen in het
Londense appartement in Roman Polanski’s psychologische drama
Repulsion zijn wel erg smal. Geen wonder dat de neurotische Carol het idee
heeft dat de muren op haar afkomen.
Architectuur is niet alleen een
afspiegeling van de geestelijke gesteldheid van het personage, het beïnvloedt
ook de kijker. Neem het angstaanjagende huis van ‘moeder’ en zoon Bates in
Hitchcocks
Psycho. Of de boerderij in Van Warmerdams
Kleine Teun, waar maar één boom bij staat. Wat zeer ongebruikelijk is, omdat
bomen de wind breken en daarom altijd rond een boerderij staan. Behalve in
Kleine Teun, waardoor er een sfeer van vervreemding ontstaat. En natuurlijk
bepaalt architectuur ook de geloofwaardigheid van fantasiewerelden. Of dat nou
Midden-aarde is in de
Lord of the Rings-films, of Los Angeles anno 2019 (over drie jaar dus!) in
Ridley Scotts baanbrekende sf-film
Blade Runner.