Bloederiger, gewelddadiger en ook een tikkeltje erotischer: Koolhoven voert ons langs onder meer de oerfilm Das Cabinet des Dr. Caligari (1920), de ‘gialli’ (Italiaanse thrillers) van Dario Argento en de Zweedse vampierfilm Let the Right One In (2008). Die laatste is direct na deze aflevering op hetzelfde net te zien.
Nederland schittert ondertussen door afwezigheid. Niet zo gek natuurlijk, want de griezelfilm heeft hier vrijwel nooit voet aan de grond gekregen. Zo kreeg slasherfilm Sneekweek in 2016 nog matige recensies en werd het qua bezoekcijfers moeiteloos ingehaald door films als Soof 2 en Mannenharten 2. Het beter ontvangen De poel onderging twee jaar eerder hetzelfde lot. De voorkeur ging toen uit naar de eerste Soof, Toscaanse bruiloft en Gooische vrouwen 2.
‘Bij Nederlandse horrorfilms denkt iedereen nog steeds aan De lift,’ verzuchtte Jan Doense,’s lands bekendste horrorfanaat, al eens tegenover Trouw. En inderdaad, als het gaat om Nederhorror vallen we snel terug op die klassieker uit 1983 – en op het werk van Dick Maas in het algemeen. Voor Amsterdamned (1988), vorige week nog aangestipt in het kader van spectaculaire bootscènes, geldt tenslotte hetzelfde. En meer dan 300.000 mensen kochten een bioscoopkaartje om de ‘slechtheiligman’ aan het werk te zien Maas’ Sint (2010). Een cynicus zou ze gelijk op nummer één, twee en drie van de beste Nederlandse horrorfilms zetten.