Bas Berkhout (publiekswinnaar 2009) maakte als autodidactisch filmmaker indruk met de korte film Roos Rebergen – 'weet ik niet zo goed', een portret van aanstormend singer-songwritertalent Roos Rebergen (beter bekend van de band Roosbeef). Bas Berkhout verzamelde drie jaar lang materiaal voor de documentaire die hij in eerste instantie in opdracht van Omroep Gelderland maakte. Bijzonder is hoe de focus binnen het verhaal van de documentaire niet ligt op het groeiende succes van Roos als artieste, maar meer op het loslaten van haar leven als gewoon dorpsmeisje en op de boerderij (die met slopen bedreigd wordt). De film benoemt al vanaf de eerste minuut de boerderij als personage, met hulp van Roos' kleurrijke liedteksten: 'De boerderij krijgt een spuitje, zonder verdoving.' De film won het Bronzen ei op Film Front Festival te Gorinchem, en kreeg op het Nederlands Film Festival de Filmprijs van de Stad Utrecht voor de beste debuutfilm.
Ter ere van het tienjarig bestaan van Go Short – International Short Film Festival Nijmegen (11 t/m 15 april) blikken we terug op de meest memorabele publiekswinnaars van de afgelopen jaren. Wat heeft Go Short hen destijds gebracht? En waar staan de filmmakers nu? Zoveel winnaars, zoveel verhalen.
New York, New York
Het verdere verloop van Berkhouts carrière contrasteert enigszins met de zo heerlijk 'Hollandse' toon in de documentaire over Rebergen. Na zijn succes in Nederland vertrekt hij al snel naar Amerika. Volgens Bas hét land om je dromen waar te maken. Frases als 'hier liggen de kansen voor het oprapen'' en ‘als ik het in New York kan maken, dan kan ik overal overleven', komen geregeld terug in interviews die hij sindsdien heeft gegeven. Hij start enigszins voor de lol en uit eigen interesse het project Like Knows Like, een reeks persoonlijke online videoportretten van succesvolle internationale vormgevers/kunstenaars, zoals designer Tina Roth-Eisenberg. Bas krijgt vervolgens hulp aangeboden van Eisenberg bij het starten van een bedrijfje in New York. Ondertussen barst Like Knows Like uit zijn voegen en wordt Bas opgepikt door grote commerciële speler Vimeo. Hij haalt op deze manier een aantal grote Amerikaanse klanten binnen zodat zijn eigen bedrijfje in videobranding al snel gestalte krijgt.
Geslaagde missie
Ondanks dat hij tegenwoordig veel voor commerciële klanten werkt, kan hij er nog altijd zijn 'creatieve ei' in kwijt. 'Als een bedrijf begrijpt dat het nodig is om een merk persoonlijk en creatief te benaderen, is het voor mij een geslaagde missie', vertelt hij in een interview met Format Magazine. Zijn voornamelijk in opdracht gemaakte films mogen dan tegenwoordig veel technisch professioneler zijn, hij is als maker in principe niet veel veranderd. Met zijn werk beoogt hij nog steeds hetzelfde doel: een oprecht en persoonlijk portret maken, van wat of wie dan ook.