Van de 117 Telefilms die sinds 1999 zijn geproduceerd kregen er 21 een bioscooproulatie. Het schnitzelparadijs van Martin Koolhoven bleek in 2005 een uitschieter met 340 duizend bezoekers, cijfers waar de laatste jaren maar een handjevol speelfilms aan toe komt. Ook de Telefilms ’N beetje verliefd (2006), Cloaca (2003) en TBS (2008) zaten ruim boven de honderdduizend. Maar dat was in een tijdperk zonder streaming, Netflix en video on demand.
Voor de recettes hoeft de producent het niet te doen. De grote filmtheaters weigeren sowieso om een film een paar maanden voor de tv-uitzending uit te brengen. Daarom was Billy, de laatste Telefilm van dit seizoen, alleen te zien in het filmhuiscircuit, waar de film ongeveer tienduizend bezoekers trok. ‘We hebben er nul euro mee verdiend,’ zegt Sander van Meurs van productiemaatschappij Pupkin. ‘Maar er zat ook geen commercieel belang achter. We wilden de film bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht brengen.’
Daar zorgde vooral Theo Maassen voor, die met Billy zijn regiedebuut maakte. Zijn film gaat over buikspreekpop Billy die Nederland aan zijn voeten krijgt en die zijn bespeler Gerard (Bruno van den Broucke) de baas is en tot wanhoop drijft. De recensies bleken redelijk tot goed en de media besteedden volop aandacht aan de film.