‘Waarom niet?’ Dat was naar verluidt de nonchalante reactie van de Britse regisseur Ben Wheatley (1972), toen Working Title hem vroeg of hij geïnteresseerd was in de verfilming van Daphne du Mauriers beroemde gotische melodrama Rebecca.
Productiemaatschappij Working Title koppelt wel vaker onverwachte regisseurs aan literaire klassiekers – Joe Wright aan Pride and Prejudice, Autumn de Wilde aan Emma, Shekhar Kapur aan Elizabeth – maar cultregisseur Wheatley, bekend van de bloederige thriller Kill List (2011) en het kogelfestijn Free Fire (2016) – was zelfs voor hen vergezocht.
Maar ze vertrouwden erop dat alleen een eigenzinnige regisseur in staat zou zijn een eigen stempel te drukken op het beroemde verhaal. Rebecca werd in 1940 immers al eens eerder verfilmd, door ene Alfred Hitchcock. En Rebecca is niet alleen de eerste Amerikaanse film van de Brit Hitchcock, het is ook de enige (!) film van de meester die een Oscar zou winnen. En schrijver Du Maurier noemde het de favoriete verfilming van een van haar verhalen (waaronder ook nog Jamaica Inn, The Birds en Don’t Look Now). Kortom: flinke schoenen om in te stappen.
Hitchcock zelf was overigens geen fan van de film. In een interview met zijn Franse collega François Truffaut schamperde hij jaren later: ‘Kijk, het is natuurlijk geen Hitchcockfilm. (...) Het verhaal is nogal ouderwets. Er werden toen veel vrouwenverhalen geschreven, en hoewel ik daar op zich niets tegen heb, is het een feit dat het verhaal humor mist.’
Die humor had hij zelf wel in het scenario laten zetten, maar het meeste werd daar door producent David O. Selznick weer uitgesloopt, met als verklaring: ‘Ik heb de rechten op het boek van Daphne du Maurier gekocht, en ik wil dat verhaal dan ook terugzien op het witte doek.’