'Als er al een thema in mijn films te ontdekken valt, dan is dat gemankeerde mannelijkheid. Mannelijkheid die ineenschrompelt en gecompenseerd wordt door geweld.’
Dat zei de Franse regisseur Jacques Audiard in 2015 tegen VPRO Cinema naar aanleiding van een reeks over regisseurs en hun doorbraakfilms.
We spraken toen met Audiard over diens veelgeprezen gevangenisfilm Un prophète uit 2012. Daarin volgen we de jonge Algerijn Malik, die van een Corsicaanse medegevangene de opdracht krijgt iemand te vermoorden als hij nog maar net in de bak zit.
Un prophète was de eerste film die Audiard – die daarvoor al vier films had gemaakt – samen met landgenoot Thomas Bidegain schreef. Er zouden nog drie films volgen. En wat voor films! De rouille et d’os, Dheepan en The Sisters Brothers. De eerste gaat over Ali, een ex-bokser en gescheiden vader die een relatie begint met Stéphanie, een orkatrainer die tijdens een show haar beide onderbenen verloor. In nummer twee komt een man uit Sri Lanka onder valse voorwendselen naar Frankrijk, waar hij het in de Parijse banlieues aan de stok krijgt met drugdealers. De laatste is een komische western over twee broers die Zusters heten en proberen met het gewelddadige gedrag van hun alcoholische vader om te gaan.
Het is een indrukwekkend kwartet dat het tweetal onder meer een Gouden Palm, Bafta, een handvol Césars en een Oscarnominatie opleverde, maar het zorgde er ook voor dat ze – ondanks de sterke vrouwenrollen in De rouille et d’os en Dheepan – het predicaat ‘makers van mannenfilms’ opgeplakt kregen door sommige criticasters.