In 2020 kwam The New York Times met een overzicht van de 25 beste acteurs van de 21ste eeuw tot nu toe. Daniel Day-Lewis, Nicole Kidman en Isabelle Huppert kwamen allemaal voorbij, maar over de uiteindelijke winnaar bestond geen twijfel: Denzel Washington was ‘buitencategorie’. Uit het juryrapport: ‘Een filmtitaan die ook een subtiele en gevoelige vakman is, met een ouderwetse toneeltraining én de vlammende aanwezigheid van een filmster. Hij kan Shakespeare spelen, maar ook slechterik en actieheld.’ Of het nu gaat om rollen in actiefilms als The Equalizer en Unstoppable, in een historische film als Malcolm X óf in een shakespeariaans drama als The Tragedy of Macbeth; het gaat Washington schijnbaar moeiteloos af.
Toch zien we in Denzel Washington, un modèle americain (2022, Sonia Dauger) dat het totaal niet vanzelfsprekend was dat Washington zou uitgroeien tot de filmster die hij inmiddels is, daar de positie van zwarte acteurs in Hollywood lange tijd niet bepaald florissant was. Niet zo vreemd dus dat Washington in eerste instantie vooral de zwarte filmgemeenschap veroverde, met iconische rollen in films als Glory (1989) en Malcolm X (1992).