De Marokkaanse filmmaker Maryam Touzani (1980) gaat controverses niet uit de weg. Sterker nog, ze zoekt ze op. Elke film weer. Zo schreef Touzani mee aan het prostitueedrama Much Loved (2015), dat in eigen land zeer omstreden was. Het kwam Nabil Ayouch, de regisseur van die film én de man van Touzani, zelfs op doodsbedreigingen te staan vanuit rechts-religieuze hoek. Omdat ook de hoofdrolspeelster van Much Loved werd bedreigd en er in Ayouch’ volgende film Razzia (2018) weer een prostituee voorkwam, besloot Touzani die rol dan maar zelf te spelen.
Much Loved en Razzia, de films van haar echtgenoot, zijn confronterend en direct, maar toen Touzani in 2019 besloot zelf te gaan regisseren koos ze voor een heel andere, meer ingehouden en intiemere aanpak. In haar prachtige speelfilmdebuut Adam verlaten we zelden het bakkerijtje waar Abla met haar achtjarige dochter Warda woont. Daar klopt op een dag de hoogzwangere Samia aan, die door Abla eerst wordt weggestuurd maar later toch wordt opgenomen. Seks buiten het huwelijk is namelijk strafbaar in Marokko en de ongehuwd zwangere Samia kan niet naar een ziekenhuis zonder dat ze daar gelijk de politie zouden bellen.
Tegen VPRO Cinema vertelde Touzani destijds waarom ze in Adam dat bakkerijtje niet uit wilde. Dat was om in de ziel van Abla en Samia te kunnen doordringen. De kijker moest voelen wat die twee vrouwen doormaakten. En die intimiteit kon Touzani alleen bereiken door de rest van de wereld buiten te sluiten.