Filmregisseur Emma Branderhorst vertelt over het coming of age-genre, het eerste thema in een nieuwe reeks van De kijk van Koolhoven.

Op vrijdag 11 november begint het derde seizoen van De kijk van Koolhoven, het succesvolle tv-programma waarin regisseur Martin Koolhoven college geeft over verschillende genres en thema’s in films. Naar aanleiding van elke nieuwe aflevering spreekt VPRO Cinema een jonge, Nederlandse filmmaker die thuis is in het genre dat centraal staat in de uitzending.

De eerste aflevering draait om de coming of age-film. Emma Branderhorst is een regisseur die veel werkt in dat genre. Ze maakte verschillende korte films over opgroeiende pubers die te maken krijgen met hun eerste seksuele prikkels (Femme, 2017), groepsdruk en pesterijen (Onderhuids, 2019) of menstruatiearmoede (Vlekkeloos, 2021). Momenteel legt ze de laatste hand aan Ma mère et moi, over de complexiteit van moeder-dochterrelaties, en werkt ze tevens aan haar eerste lange speelfilm.

De coming of age-films van Branderhorst zijn vaak intiem, dicht op de huid gefilmd en tonen de leefwereld van haar jonge hoofdpersonages. ‘Voor mij draait het heel erg om echtheid, om realisme,’ vertelt Branderhorst aan de telefoon. ‘Dat je een kort inkijkje krijgt in een leven dat al gaande is als de film begint. Je springt er middenin en bent er direct onderdeel van.’

Filmmaker Emma Branderhorst

Om dat realisme te vangen werkt de 27-jarige filmmaker regelmatig met niet-professionele acteurs. Die vinden het vaak nog spannend voor een camera, wat helpt bij het portretteren van onzekere tieners of zoekende pubers, licht Branderhorst toe. ‘In Nederlandse films wordt vaak hetzelfde groepje acteurs ingezet voor tienerpersonages. Dat is begrijpelijk, want ze spelen goed en zijn opgeleid. Maar het is ook jammer, want het gaat vaak ten koste van authenticiteit, van dat pure wat een non-acteur kan hebben voor de camera.’

Bij de casting van haar films let Branderhorst dan ook niet zozeer op de kwaliteit van het spel, maar des te meer op de karakteristieken van de acteurs. ‘Bij Vlekkeloos koos ik Alicia Prinsen voor de hoofdrol omdat ik haar mega intrigerend vond. Ik zag iemand die echt een verhaal te vertellen had, in plaats van dat ik iemand zag die aan het acteren was.’

‘Ik geef mijn acteurs ook nooit het script voor de opnames,’ vervolgt Branderhorst. ‘Want anders gaan ze te veel oefenen en nadenken. Ik laat het allemaal ontstaan op de set. Dan gebeuren vaak de mooiste dingen.’

Streamingtips: drie coming of age-films

Paradise Drifters (NPO Start)

Na het overrompelende tv-drama Geen koningen in ons bloed (Gouden Kalf in 2015) richtte regisseur Mees Peijnenburg zich in zijn eerste speelfilm andermaal op getroebleerde familiebanden. In Paradise Drifters volgen we de levens van drie losgelaten tieners (Chloe, Lorenzo en Yousef), van wie de paden elkaar bij toeval kruisen. Waarna ze samen afreizen naar Frankrijk en Spanje. Fragmentarisch verteld, waardoor de hand van de regisseur altijd voelbaar is, maar zo mooi gedoseerd dat de lotgevallen van het drietal je al vanaf de eerste minuten aangrijpen.

Lees ook ons interview met de regisseur: 'Paradise Drifters gaat over erkenning, over liefde op een heel ander niveau'

Stand By Me (Netflix)

Een klassieker in het genre, waarin een schrijver herinneringen ophaalt aan jeugdvriendschap in de jaren vijftig. Flashbacks brengen ons terug naar een zomer in Oregon, waarin vier twaalfjarige jongens op zoek gaan naar het lichaam van een vermiste tiener. Rokend, kletsend en grove taal uitslaand, hangen ze een beetje rond tot ze vernemen dat er een lijk gevonden is bij een spoorlijn in het bos. De jongens hebben geen idee welk effect die 'vondst' zal hebben op hun vriendschap. Regisseur Rob Reiner maakte een ontroerende en effectieve film van het verhaal 'The Body' van Stephen King. Mooi en geloofwaardig acteerwerk van de jonge acteurs, met name van River Phoenix.

Extra tip: kijk op Netflix ook 'de Spaanse versie van klassieker Stand by Me'

Call Me by Your Name (HBO Max)

Het is zomer 1983. De 24-jarige Amerikaanse onderzoeksassistent Oliver (Armie Hammer) komt naar Noord-Italië om professor Perlman bij te staan. En maakt grote indruk op diens zeventienjarige zoon Elio (een uitstekende Chalamet), die tot zijn eigen schrik en verbazing verliefd wordt op Oliver. Met prijzen overladen verfilming van André Acimans gelijknamige roman door de Italiaan Guadagnino (bekend van I Am Love en A Bigger Splash). Alle lof is begrijpelijk, want Call Me by Your Name is een fantastische film. Sprankelend, intiem en eerlijk. Door de bezoekers van VPRO Cinema verkozen tot beste film van 2019.

Lees ook: 'De rel rond Call Me by Your Name'

 

 

Het derde seizoen van De Kijk van Koolhoven is vanaf vrijdag 11 november om 20.25 uur te zien op NPO 3

Meer over De Kijk van Koolhoven